Pekida harus menyingkirkan Akjan untuk memulihkan imejnya di Sabah
Akjan pengerusi Pekida Sabah sendiri yang telah menimbulkan kegusaran di kalangan rakyat Malaysia di Sabah apabila menabalkan dirinya menjadi Sultan Sulu. Sekarang sudah mula meraba-raba hendak mencari kambing hitam bagi menutup kesalahan dengan hendak membabitkan sensitiviti orang-orang kristian Sabah pula. Angin tiada, ribut apatah lagi.
Dari awal dia sebagai seorang bakal 'sultan' patut sudah boleh mengagak natijah tindakannya sebelum berpatah arang. Terlebih afdal Pekida harus berbuat sesuatu untuk membetulkan keadaan. Cara terbaik untuk memulihkan imejnya ialah dengan menyingkirkan Akjan dari menjadi pengerusi.
Sidang akhbar Perdana Menteri Sulu dipolitikkan oleh orang Kristian Sabah?
Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) bahagian Wilayah Persekutuan beberapa hari lepas membatalkan sidang akhbarnya pada saat akhir atas alasan boleh memberi ancaman terhadap keselamatan negara. Apa yang menarik kononnya terdapat individu yang menghantar SMS bahawa sidang akhbar berkenaan agama Islam di Sulu telah dipolitikkan oleh orang Kristian Sabah. SMS itu berbunyi: “Sidang Akhbar Perdana Menteri Sulu berkenaan agama Islam Sulu telah dipolitikkan oleh orang Kristian Sabah terhadap Kesultanan Sulu.”
Kecualilah jika Pekida mempunyai capaian ke atas maklumat sulit negara hasil jaringan perisikan yang kita sebagai orang awam tidak mampu mengetahuinya maka kenyataan di atas pun dengan sendirinya boleh dianggap berbaur hasutan.
Walaupun hidup dalam kemiskinan, secara amnya penduduk Sabah sudah lama belajar bagaimana hidup dalam suasana majmuk berbilang bangsa dan agama dengan harmoni.
Berikut merupakan contoh yang klasik kehidupan orang Sabah.
-----------------------------------------------
Hidup dengan dua identiti, kadayan atau lundayeh
Semasa hayatnya arwah bapa saya sangat dikenali di kalangan saudara-mara orang-orang lundayeh di Sipitang. Di kampung Ranau-ranau contohnya, dari hujung ke hujung kampung beliau akan disapa dengan panggilan 'Tua' (Pak Tua) oleh sesiapa saja tidak mengira tua atau muda setiap kali terjumpa. Lebih daripada itu, tiada seorang daripada mereka yang akan berbicara dengan 'Tua' dalam bahasa melayu.
Bapa sangat fasih berbahasa lundayeh. Bahasa lundayeh dikuasainya semahir bahasa kadayan. Mungkin ada di kalangan pembaca yang mengatakan, ini memang sepatutnya berlaku kerana orang kadayan dan lundayeh tingal bersebelahan kampung. Tidak hairanlah orang kadayan boleh berbahasa lundayeh dan sebaliknya, orang lundayeh mampu menguasai bahasa kadayan.
Tapi saya rasa tidak.
Bagi saya, bapa mempunyai dua identiti. Dia adalah lundayeh, juga kadayan. Bagi orang kadayan, beliau adalah seorang kadayan. Tetapi bagi orang lundayeh pula, beliau seorang lundayeh dan saya percaya keadaan ini dirasai sendiri oleh beliau.
Dua orang adik-beradik kami yang lain dicatit sebagai berbangsa 'lundayeh' dalam surat beranak / sijil kelahiran mereka.
Seperti bapanya, Bahar dan datuknya iaitu Akim, bapa juga rapat dengan saudara-mara dari Trusan, Sarawak.
Malah sebagai anak sulung, beliaulah yang paling rapat dengan saudara-mara lundayeh. Dia sebenarnya disayangi oleh pakcik [atau sepupu ~ saya sendiri sudah tidak pasti lagi] yang dikenalinya dengan panggilan mesra "Baliau Apok". Baliau [panggilan untuk orang tua, pakcik atau orang yang dihormati, beliau] Apok biasanya membawa beberapa orang saudara jika datang ke rumah dan bermalam dalam seminggu lebih kurang, setiap kali bertandang. Kali terakhir yang saya ingat ialah semasa sekolah rendah.
Saya sukar bercakap dengan mereka kerana mereka sendiri tidak fasih berbahasa melayu, apa lagi berbahasa kadayan. Pun saya sukalah juga pada masa itu. Setiap hari ke sekolah duit yang diterima lebih banyak dari biasa kerana dibekalkan oleh pakcik-pakcik yang berkenaan.
Bersama bapa dan dua orang abang, pada tahun 1990 kami pernah menziarahi Pangiran Bakar. Beliau merupakan seorang lagi keturunan Asoe yang menetap di Trusan dan kini berbangsa brunei [kami pula orang kadayan]. "Kalau diikutkan, nasab keturunan daripada sebelah kamulah yang kuat tu wang Sidek, sebab datang daripada sebelah laki-laki", terang beliau merujuk kepada Akim, anak Asoe.
Terus terang, saya tidak begitu mengenali saudara-mara lundayeh. Tetapi keadaan ini adalah dinyatakan tanpa prasangka. Bukan yang lundayeh sahaja kurang dikenali, akan tetapi saudara-mara yang lain serupa juga. Saya telah meninggalkan kampung sejak berumur 13 tahun dan membesar jauh dari keluarga sejak itu. Tidak banyak kenangan di kampung yang ada kecuali kenangan zaman kanak-kanak bersama adik-beradik, sepupu dan rakan-rakan sekolah.
Pun begitu saya kenal juga beberapa orang seperti mendiang cikgu Ellie, auntie Alau, mendiang Sago dan sudah tentu cikgu Robert dan cikgu Patrick. Saya pernah menjadi guru sementara di Mandulong, Sipitang pada tahun 1986 selama lebih kurang 4 bulan. Kawasan ini merupakan perkampungan lundayeh dan di sana juga saya menemui saudara-mara yang mengenali keluarga kami. "Saya ini adalah pangkat nini (atok) kepada kamu. Panggil saya 'Ya Fu'", kata cikgu Patrick. "Saya ini adalah pakcikmu", kata cikgu Robert. "Saya pun pakcik kamu juga", kata seorang cikgu lagi. Sebagai anak buahnya, cikgu Robert betul-betul menjaga saya sepanjang tinggal di sana.
Mendiang Sago banyak menghabiskan masa melepak di kedai dengan motorsikal 'scambler'nya. Setiap kali bersua dengan saya sapaan beliau selalunya begini, "Aku ni pakcik kamu" juga "kamu ni muut baini. ngakun-ngakun nganya tu kadayan, dikiit nganya kadayan kamu ni" [kamu ini sebenarnya lundayeh. kamu cuma mengaku sebagai orang kadayan, 'bahagian' kadayan kamu cuma sedikit saja], sehinggakan isteri Tauke Akuan [juga merupakan seorang lundayeh saudara bapa] pemilik kedai runcit mengenali saya sebagai anak kepada 'Tua'.
Dikenali sebagai seorang yang kuat berpegang kepada agama, ayah meninggal dunia pada tahun 1991. Pada masa itu memang cukup ramai orang menziarahi untuk memberikan penghormatan terakhir, lebih ramai daripada kenduri kahwin. Pada masa itulah juga identiti bapa amat terserlah. Saudara-mara kadayan dan lundayeh bertali arus menjengah ke rumah hingga berhari-hari selepas dikebumikan.
Beberapa bulan selepas meninggal pun masih datang saudara-mara dari Trusan. Yang terakhir dengan sedu sedan melahirkan kekesalan kerana tidak diberitahu yang bapa telah meninggal dunia. Terus terang bagaimana hendak memberitahu? Selepas beredar kemudian saya tanyakan pada ibu, pakcik dan makcik yang ada dan mereka langsung tidak mengenali siapa tetamu berkenaan. "Ahh senang saja tu jangan tah dipaduli, paadian pamu bah itu [siapa lagi kalau bukan saudara bapamu]", kata pak su Nawas.
Tidak syak lagi bapa adalah lundayeh, juga kadayan.
Oleh itu sebagai anaknya saya pun lundayeh, juga kadayan.
------------------------------------------------
Bagaimana hendak berdakwah jika tidak mahu belajar bagaimana rupa kehidupan masyarakat berbilang bangsa di Sabah sedangkan kerja-kerja mulia seperti ini sudah tentu melibatkan orang-orang bukan islam. Pengerusi Pekida sendiri mengidam hendakkan benda bukan-bukan. Bila sudah huru hara, hendak menyalahkan orang lain pula. Dasar sultan luar negara.
Bacaan-bacaan dalam siri ini
Asoe 1 ~ Raja Lun Bawang
Asoe 2~ Betulkah Pernah Ada Raja Lun Bawang (Lun Dayeh)?
Asoe 3~ Aku Lundayeh, Juga Kadayan
Akjan pengerusi Pekida Sabah sendiri yang telah menimbulkan kegusaran di kalangan rakyat Malaysia di Sabah apabila menabalkan dirinya menjadi Sultan Sulu. Sekarang sudah mula meraba-raba hendak mencari kambing hitam bagi menutup kesalahan dengan hendak membabitkan sensitiviti orang-orang kristian Sabah pula. Angin tiada, ribut apatah lagi.
Dari awal dia sebagai seorang bakal 'sultan' patut sudah boleh mengagak natijah tindakannya sebelum berpatah arang. Terlebih afdal Pekida harus berbuat sesuatu untuk membetulkan keadaan. Cara terbaik untuk memulihkan imejnya ialah dengan menyingkirkan Akjan dari menjadi pengerusi.
Sidang akhbar Perdana Menteri Sulu dipolitikkan oleh orang Kristian Sabah?
Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) bahagian Wilayah Persekutuan beberapa hari lepas membatalkan sidang akhbarnya pada saat akhir atas alasan boleh memberi ancaman terhadap keselamatan negara. Apa yang menarik kononnya terdapat individu yang menghantar SMS bahawa sidang akhbar berkenaan agama Islam di Sulu telah dipolitikkan oleh orang Kristian Sabah. SMS itu berbunyi: “Sidang Akhbar Perdana Menteri Sulu berkenaan agama Islam Sulu telah dipolitikkan oleh orang Kristian Sabah terhadap Kesultanan Sulu.”
Kecualilah jika Pekida mempunyai capaian ke atas maklumat sulit negara hasil jaringan perisikan yang kita sebagai orang awam tidak mampu mengetahuinya maka kenyataan di atas pun dengan sendirinya boleh dianggap berbaur hasutan.
Walaupun hidup dalam kemiskinan, secara amnya penduduk Sabah sudah lama belajar bagaimana hidup dalam suasana majmuk berbilang bangsa dan agama dengan harmoni.
Berikut merupakan contoh yang klasik kehidupan orang Sabah.
-----------------------------------------------
Hidup dengan dua identiti, kadayan atau lundayeh
Semasa hayatnya arwah bapa saya sangat dikenali di kalangan saudara-mara orang-orang lundayeh di Sipitang. Di kampung Ranau-ranau contohnya, dari hujung ke hujung kampung beliau akan disapa dengan panggilan 'Tua' (Pak Tua) oleh sesiapa saja tidak mengira tua atau muda setiap kali terjumpa. Lebih daripada itu, tiada seorang daripada mereka yang akan berbicara dengan 'Tua' dalam bahasa melayu.
Bapa sangat fasih berbahasa lundayeh. Bahasa lundayeh dikuasainya semahir bahasa kadayan. Mungkin ada di kalangan pembaca yang mengatakan, ini memang sepatutnya berlaku kerana orang kadayan dan lundayeh tingal bersebelahan kampung. Tidak hairanlah orang kadayan boleh berbahasa lundayeh dan sebaliknya, orang lundayeh mampu menguasai bahasa kadayan.
Tapi saya rasa tidak.
Bagi saya, bapa mempunyai dua identiti. Dia adalah lundayeh, juga kadayan. Bagi orang kadayan, beliau adalah seorang kadayan. Tetapi bagi orang lundayeh pula, beliau seorang lundayeh dan saya percaya keadaan ini dirasai sendiri oleh beliau.
Dua orang adik-beradik kami yang lain dicatit sebagai berbangsa 'lundayeh' dalam surat beranak / sijil kelahiran mereka.
Seperti bapanya, Bahar dan datuknya iaitu Akim, bapa juga rapat dengan saudara-mara dari Trusan, Sarawak.
Malah sebagai anak sulung, beliaulah yang paling rapat dengan saudara-mara lundayeh. Dia sebenarnya disayangi oleh pakcik [atau sepupu ~ saya sendiri sudah tidak pasti lagi] yang dikenalinya dengan panggilan mesra "Baliau Apok". Baliau [panggilan untuk orang tua, pakcik atau orang yang dihormati, beliau] Apok biasanya membawa beberapa orang saudara jika datang ke rumah dan bermalam dalam seminggu lebih kurang, setiap kali bertandang. Kali terakhir yang saya ingat ialah semasa sekolah rendah.
Saya sukar bercakap dengan mereka kerana mereka sendiri tidak fasih berbahasa melayu, apa lagi berbahasa kadayan. Pun saya sukalah juga pada masa itu. Setiap hari ke sekolah duit yang diterima lebih banyak dari biasa kerana dibekalkan oleh pakcik-pakcik yang berkenaan.
Bersama bapa dan dua orang abang, pada tahun 1990 kami pernah menziarahi Pangiran Bakar. Beliau merupakan seorang lagi keturunan Asoe yang menetap di Trusan dan kini berbangsa brunei [kami pula orang kadayan]. "Kalau diikutkan, nasab keturunan daripada sebelah kamulah yang kuat tu wang Sidek, sebab datang daripada sebelah laki-laki", terang beliau merujuk kepada Akim, anak Asoe.
Terus terang, saya tidak begitu mengenali saudara-mara lundayeh. Tetapi keadaan ini adalah dinyatakan tanpa prasangka. Bukan yang lundayeh sahaja kurang dikenali, akan tetapi saudara-mara yang lain serupa juga. Saya telah meninggalkan kampung sejak berumur 13 tahun dan membesar jauh dari keluarga sejak itu. Tidak banyak kenangan di kampung yang ada kecuali kenangan zaman kanak-kanak bersama adik-beradik, sepupu dan rakan-rakan sekolah.
Pun begitu saya kenal juga beberapa orang seperti mendiang cikgu Ellie, auntie Alau, mendiang Sago dan sudah tentu cikgu Robert dan cikgu Patrick. Saya pernah menjadi guru sementara di Mandulong, Sipitang pada tahun 1986 selama lebih kurang 4 bulan. Kawasan ini merupakan perkampungan lundayeh dan di sana juga saya menemui saudara-mara yang mengenali keluarga kami. "Saya ini adalah pangkat nini (atok) kepada kamu. Panggil saya 'Ya Fu'", kata cikgu Patrick. "Saya ini adalah pakcikmu", kata cikgu Robert. "Saya pun pakcik kamu juga", kata seorang cikgu lagi. Sebagai anak buahnya, cikgu Robert betul-betul menjaga saya sepanjang tinggal di sana.
Mendiang Sago banyak menghabiskan masa melepak di kedai dengan motorsikal 'scambler'nya. Setiap kali bersua dengan saya sapaan beliau selalunya begini, "Aku ni pakcik kamu" juga "kamu ni muut baini. ngakun-ngakun nganya tu kadayan, dikiit nganya kadayan kamu ni" [kamu ini sebenarnya lundayeh. kamu cuma mengaku sebagai orang kadayan, 'bahagian' kadayan kamu cuma sedikit saja], sehinggakan isteri Tauke Akuan [juga merupakan seorang lundayeh saudara bapa] pemilik kedai runcit mengenali saya sebagai anak kepada 'Tua'.
Dikenali sebagai seorang yang kuat berpegang kepada agama, ayah meninggal dunia pada tahun 1991. Pada masa itu memang cukup ramai orang menziarahi untuk memberikan penghormatan terakhir, lebih ramai daripada kenduri kahwin. Pada masa itulah juga identiti bapa amat terserlah. Saudara-mara kadayan dan lundayeh bertali arus menjengah ke rumah hingga berhari-hari selepas dikebumikan.
Beberapa bulan selepas meninggal pun masih datang saudara-mara dari Trusan. Yang terakhir dengan sedu sedan melahirkan kekesalan kerana tidak diberitahu yang bapa telah meninggal dunia. Terus terang bagaimana hendak memberitahu? Selepas beredar kemudian saya tanyakan pada ibu, pakcik dan makcik yang ada dan mereka langsung tidak mengenali siapa tetamu berkenaan. "Ahh senang saja tu jangan tah dipaduli, paadian pamu bah itu [siapa lagi kalau bukan saudara bapamu]", kata pak su Nawas.
Tidak syak lagi bapa adalah lundayeh, juga kadayan.
Oleh itu sebagai anaknya saya pun lundayeh, juga kadayan.
------------------------------------------------
Bagaimana hendak berdakwah jika tidak mahu belajar bagaimana rupa kehidupan masyarakat berbilang bangsa di Sabah sedangkan kerja-kerja mulia seperti ini sudah tentu melibatkan orang-orang bukan islam. Pengerusi Pekida sendiri mengidam hendakkan benda bukan-bukan. Bila sudah huru hara, hendak menyalahkan orang lain pula. Dasar sultan luar negara.
Bacaan-bacaan dalam siri ini
Asoe 1 ~ Raja Lun Bawang
Asoe 2~ Betulkah Pernah Ada Raja Lun Bawang (Lun Dayeh)?
Asoe 3~ Aku Lundayeh, Juga Kadayan
sultan lanun baitu busku..biasa mkn ubi saja sabab tiada tanah didarat, cuba dulu kunu dia blk dpilipin..huh kasian dia kana cincang2 oleh itu org2 mcm ampatuan, blm jumpa itu komunis lg di sana..kalau saya la sultan sulu, saya mau atur dulu itu org2 mau lawan itu manila..barula ok bikin malu btl tmpt org mau istihar diri.. PENGECUT..
ReplyDelete