Tuesday, August 15, 2006

Atlantis Kadayan Siri 8

Written by codec cadaianicus


Misteri Tulisan Ibu Tamadun


Para pengkaji percaya bahawa persamaan yang wujud diantara semua tamadun di dunia datang dari satu punca. Punca berkenaan tak lain tak bukan ialah ibu tamadun. Tamadun ini telah musnah, lesap, lenyap, tetapi jejaknya tetap boleh dikesan wujud di alam anak tamadun dikebanyakan kawasan dunia.

Acuan yang sama walau dimana sekalipun tamadun berkenaan berada, begitulah pendapat mereka yang berilmu di dalam bidang ini.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mengesan ibu tamadun melalui anak tamadun, sama seperti mengesan populasi rusa dengan mengesan kewujudan singa. Adanya gerombolan singa akan membawa kita kepada kepada sumber makanan mereka. Kita akan mendapati banyak rusa berdekatan dengan singa untuk kelangsungan hidup mereka.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Kali ini kita akan membincangkan mengenai misteri asal-usul tulisan Rumi1 moden yang kita kenali sekarang ini.

Tulisan Rumi yang ada sekarang adalah mempunyai 26 huruf (A, B, C, ..., Z). Setiap satunya adalah mewakili bunyi suara (fonetik) utama manusia yang berbeza-beza. Gabungan dari huruf-huruf ini melambangkan gabungan bunyi suku kata yang membentuk perkataan. Rentetan perkataan yang dibentuk pula akan melahirkan perkataan dan ayat yang difahami dan direkodkan di seluruh dunia.

Tulisan ini digunakan secara paling meluas di seluruh dunia, menjadikan ia suatu standard de facto di mana-mana sahaja.

Tetapi ia bukanlah tulisan yang sempurna. Salah satu masalahnya ialah bilangan aksaranya yang terhad sebanyak 26 sahaja, menyebabkan bermacam-macam modifikasi terpaksa dilakukan supaya melambangkan bunyi-bunyi unik setempat.





Tulisan Rumi telah mengalami sejarah beribu-ribu tahun sebelum menjadi bentuk yang kita kenali di zaman moden ini.

Sehingga kini tanggapan umum (ingat lagi tentang konsep conventional wisdom?) mengenai tulisan Rumi ialah ia dicipta oleh orang-orang Rom. Kemudian berlaku pertembungan budaya antara orang –orang Rom, Mesir dan India. Perhubungan ini telah menambah, membaiki dan memajukan tulisan tulisan berkenaan sehingga menjadi tulisan mantap yang kita kenali sekarang.

Benarkah begitu?

Sekurang-kurangnya itulah pendapat ahli-ahli sejarah-linguistik yang diterima pakai sehingga sekarang ini.

Kita boleh menerima pertukaran budaya di antara orang-orang Pheonic2 dengan orang-orang Mesir purba serta orang-orang India purba kerana daerah ini masih termasuk di dalam lingkungan dunia lama (Old World). Di dalam peta-peta lama3 daerah-daerah berkenaan telahpun diketahui. Selain dari itu perdagangan di antara ketiga-tiga tamadun berkenaan telah wujud dari zaman sebelum masihi lagi.

Jadi bagaimana jika kita menggunakan soalan cepu emas (acid test) berkenaan dengan pendapat umum ini.

Jika benar ianya terbentuk dan dimajukan hasil dari pertembungan budaya, kenapa tulisan ini mempunyai begitu banyak persamaan dengan tulisan yang datang dari tamadun Maya dari kawasan semenanjung Yucatan, Amerika Selatan?

Kawasan ini adalah terletak di dunia baru (New World yakni bahagian dunia yang hanya ditemui selepas 1492 dengan penjajahan Christoper Columbus). Zaman Roman, Mesir dan India tidak mengenali Amerika Selatan, jadi soal pertembungan dan pinjam-meminjam budaya tidak timbul sama sekali. Perhubungan dunia baru dan dunia lama yang tidak wujud sebelum ini, dan perkara ini akan disahkan jika dibawa ke mana-mana pakar sejarah sekali pun. Ini kerana jarak perjalanan ini adalah amat jauh kerana ia melibatkan perpindahan dari satu benua ke benua yang lain, seperti yang ditunjukkan di dalam peta di bawah ini (sila klik peta untuk melihat peta dunia sebenar).



Tidak hairanlah menurut pendapat sebilangan pengkaji, walaupun sistem tulisan ini dinamakan sebagai tulisan Rumi (Roman), ia bukan dicipta oleh orang-orang Rom sendiri. Pertembungan budaya antara ketiga-tiga tamadun besar di dunia lama (Old World) ini memang berlaku di zaman purba. Tetapi sebenarnya ketiga-tiga tamadun berkenaan mewarisi tulisan berkenaan dari satu sumber yang sehingga kini masih menjadi misteri.


Tetapi siapa yang sebenarnya mencipta tulisan Rumi?


Sehingga para pengkaji mengakui bahawa “tiada penyelesaian mengenai asal usul aksara Eropah kita, kita boleh mengesannya dari [satu] negara ke negara [lain], dari [satu] bentuk ke bentuk [yang lain – menunjukkan evolusi perubahan bentuk aksara], sehingga kita menjangkau kepada orang orang Mesir, dan bentuk-bentuk purba [tulisan] orang-orang Phoenic, Ibrani (Yahudi) dan Cushites, tetapi selepas ini ianya gagal dikesan”4.

Gambar di bawah ini memperlihatkan kaitan diantara tulisan Rumi peringkat awal dengan tulisan Maya (sila klik imej di bawah untuk melihat gambar penuh)




Jika gambar ini dilihat sekilas pandang sekalipun, kita boleh melihat bahawa perkembangan tulisan Maya adalah lebih lambat berbanding dengan tulisan Phoenic dan Mesir. Atau dengan erti kata yang lain, keaslian bentuk tulisan ibu tamadun adalah dipelihara dengan baik oleh orang-orang Maya. Sebaliknya orang-orang Mesir dan Phoenic mengurus warisan tulisan mereka secara lebih dinamik, seperti yang dapat dilihat dari perkembangan beberapa huruf yang dipaparkan di bawah ini (sila klik imej untuk melihat gambar penuh)



Adalah penting untuk dicatitkan bahawa susur-galur tulisan Rumi yang lebih purba sering dikaitkan dengan banjir. Banjir adalah satu kejadian yang pasti apabila berlaku perubahan iklim sedunia secara besar-besaran “tetapi ia mesti diingati bahawa jika lagenda mengenai banjir di Eropah dan di Asia adalah benar, mereka membuktikan bahawa seni penulian telah wujud pada zaman [sebelum berlakunya] banjir, dan rekod-rekod pelajaran purba telah dipelihara oleh mereka yang terselamat dari banjir”5.

Orang-orang Druid percaya kepada buku lebih lama dari banjir. Mereka telah memiliki “The books of Pheryllt” dan “The writings of Pridian6 or Hu”. “Ceridwen merujuk buku-buku ini sebelum dia menyediakan suatu caldron misteri yang melindungi mereka dari malapetaka dahsyat akibat banjir”7.

Dalam The first Avatar of Vishnu kita diberitahu mengenai “peraturan-peraturan suci [buku] telah dicuri oleh syaitan Haya-Griva. Vishnu menjadi ikan; dan selepas banjir, apabila air telah surut dia elah menjumpai buku-buku suci dari dasar lautan8.

Pengulas Yahudi mengenai Kitab Kejadian (Genesis) berkata bahawa "Orang-orang alim di kalangan kami menyatakan bahawa Adam, bapa kami dalam kenangan yang dirahmati, mengarang buku bagi peraturan-peraturan, yang telah disampaikan oleh Tuhan di dalam syurga"9. Begitulah yang dikatakan, orang-orang Yahudi telah memelihara tradisi Ad-ami, yakni kebolehan yang dipunyai oleh orang-orang Atlantis semasa masih menghuni syurga [yang dimaksudkan ini ialah atlantis sebagai ibarat suatu syurga dunia] iaitu, seni penulisan10.

Orang Phoenic tidak mengaku mencipta tulisan mereka

“Menurut orang-orang Phoenic, seni tulisan telah dicipta oleh Tautus atau Taut, ‘yang dikenali oleh orang-orang Mesir sebagai Thouth’, ‘dan orang-orang Mesir berkata ianya dicipta oleh Thouth atau Thoth’, [Toth ini] juga dikenali sebagai ‘Herme yang pertama’, dimana kita boleh melihat secara jelas bahawa orang-orang Phoenic dan Mesir merujuk ciptaan ini ke zaman yang lebih purba dari kewujudan berasingan mereka [kedua-dua kerajaan Pheonic dan Mesir yang sebenarnya wujud secara berasingan, satu di Eropah dan satu di Afrika], dan kepada kerajaan yang lebih tua, di mana mereka menerimanya”11.


Orang Mesir tidak mengaku mencipta tulisan mereka

Orang ramai biasanya menganggap bahawa aksara Rumi adalah hasil dari aksara orang orang Mesir. Tulisan ini kemudian diubah suai dan dipermudahkan oleh orang orang Phoenic dan Ibrani yang merupakan sebahagian daripada empayar Rom. Masalahnya ialah orang-orang mesir sendiri berpendapat bahawa sistem tulisan hieroglyphic yang ada pada mereka bukan mereka cipta sendiri12. Mereka berpendapat bahawa sistem tulisan mereka adalah “bahasa para dewa”13.


Tulisan Maya adalah sama dengan bentuk tulisan Mesir dan Phoenic

Adalah satu fakta yang mengejutkan bahawa di Amerika Tengah mempunyai sistem tulisan berasaskan fonetik.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
“Diego de Landa merupakan bishop Yucatan yang pertama. Beliau menulis Sejarah orang-orang Maya dan negeri mereka dan manuskrip ini tersimpan di Royal Academy of History di Madrid … Ia mengandungi gambaran dan penerangan mengenai phonetic alphabet orang-orang Maya. Manuskrip ini kemudiannya terabai begitu saja, sehingga dijumpai oleh seorang paderi Perancis bernama Brasseur de Bourbourg14


---------------------------------------------------------------------------------------------------

Herme yang pertama yang disebutkan oleh orang Phoenic adalah adalah merujuk (juga dikenali oleh orang Roman sebagai Mercury) kepada anak kepada Zeus dan Maia, anak kepada Atlas. [Nama, konsep] Ini adalah Maia yang sama telah dikenalpasti oleh [seorang penyelidik] Abbé Bra eur de Bourbourg sebagai orang-orang Maya yang berada di Amerika Tengah [Semenanjung Yucatan]15.

Orang Maya juga tidak mengaku mencipta tulisan mereka!


“Ini merupakan sistem alpabet orang-orang Maya, orang purba di semenanjung Yucatan yang mendakwa bahawa tamadun mereka datang dari seberang laut dengan kapal-kapal dari arah timur …”16.

Rumusannya, di mana-mana pun asal-usul tulisan ini berada, anak-anak tamadun berkenaan tidak berani untuk mengaku bahawa tulisan yang ada ditangan mereka adalah ciptaan mereka sendiri. Apa yang berlaku ialah setiap mereka mungkin mewarisi tulisan berkenaan pada tahap yang berbeza. Selepas itu berlaku pertembungan budaya diantara mereka untuk membaiki, meniru dan melakukan tokok tambah yang bersesuaian untuk menjadikannya lebih mantap mudah difahami.

Di dalam perkembangan lain pula tulisan Lembah Indus mempunyai persamaan yang paling tinggi dengan tulisan yang terdapat di pulau Easter yang terletak berdekatan dengan New Zealand, beribu-ribu kilometer dari Lembah Indus sendiri.




Pada umumnya, warisan bentuk tulisan yang lebih purba mungkin berada pada tangan orang India, Mesir dan Maya berbanding dengan apa yang diwarisi oleh orang-orang Rom. Ini kerana jarak Lembah Indus adalah lebih dekat dengan Borneo iaitu pusat tamadun dunia sebelum ia merebak ke kawasan lain seperti Empayar Rom.


Bersambung ke siri 9.
--------------------------------

Nota Kaki

1Nama amnya yang paling popular.Tulisan Rumi juga dikenali dengan nama lain sebagai Roman Alphabet, Latin Alphabet dan Tulisan Greek.

2Phoenic, Phoenician. Cabang bangsa Rom / Greek yang berkuasa dan merupakan pelaut yang handal. Keturunan Phoenic ini membentuk bangsa Hebrew / Yahudi. Bangsa ini juga merupakan cabang yang melahirkan bangsa Arab moden.

3Fakta ini boleh dilihat contohnya dari buku Geographia karya Ptolemy, seorang cendikiawan Greek di sekitar tahun 150 Masihi. Pada zaman itu hanya daerah Old World yakni kawasan Eropah, Utara Afrika dan menghala ke timur pesisiran India dan Asia yang diketahui, termasuk Asia Tenggara. Sila rujuk peta Ptolemy yang dipaparkan pada artikel Atlantis Kadayan siri 6 yang lepas.

4Sacred-texts.com, 2004. Chapter VII. The Origin Of Our Alphabet. Accessed on 14 June 2004. http://www.sacred-texts.com/atl/index.htm

5Ibid.

6Kebetulan yang aneh dengan perkataan paadian orang Kadayan – Pengarang.

7Faber's, “Pagan Idolatry” Vol.ii., p.150, 151. di dalam Secret-text.com.

8Sacred-texts.com.

9Smith’s,“Sacred Annals” p.49. di dalam Sacred-texts.com.

10Sacred-texts.com.

11Baldwin's, “Prehistoric Nations,” p.91. di dalam Sacred-texts.com.

12Sacred-texts.com.

13Lenormant and Cheval,”Anc.Hist.of the East,” vol. ii.,p.208. di dalam Sacred-texts.com.

14Baldwin's, “Ancient America,” p.191. di dalam Sacred-texts.com.

15Sacred-texts.com.

16Ibid.



Comments

mr rafiz |2009-01-16 11:06:23

trima kseh

mr rafizal |2009-03-10 00:20:48
mekasehhh.....

kidalisme |2009-05-28 20:01:23
cuba rujuk, siapa sebenarnya jalaludin rumi...kenapa dipanggil tulisan rumi1

No comments:

Post a Comment