Wednesday, August 2, 2006

Atlantis Kadayan Siri 6

Written by codec cadaianicus

Ibu Segala Tamadun

Sesuatu yang hebat, gemilang dan maju pada zamannya seperti ibu tamadun sudah pasti mengundang minat, bualan dan khabar di mana-mana, dari dekat dan jauh. Yang pasti, cerita mengenainya tersebar dengan segala tokok tambah dan berusia lebih panjang dari hayat sebenar ibu segala tamadun yang empunya lagenda. Perkabaran mengenainya hidup dari zaman ke zaman, dari satu keturunan ke satu keturunan yang lain. Perkara ini dibincangkan sejak zaman berzaman oleh orang-orang purba Greek, Mesir, India sehingga ke Polynesia dan Amerika sehingga ke zaman ini.

Cerita mengenai kehebatan tamadun ini tetap wujud walaupun tanpa sebarang bukti. Kegemilangan membolehkan ia menjelma menjadi cerita lagenda, metos dan dongengan popular. Mungkin keadaan ini sama seperti cerita kehebatan dan kegemilangan dinosour yang telah pupus. Walaupun pupus, ia telah kembali semula ke pangkuan masyarakat di dalam bentuk metos, lagenda dan dongengan mengenai naga dan garuda, juga di dalam bentuk fosil tulang dan animasi grafik.

Sehingga sekarang ahli-ahli sejarah sependapat bahawa tamadun Babylon-Sumeria, Byzantine, Roman dan Lembah Indus merupakan tamadun tertua dunia. Sejak 5,000-6,000 tahun yang lepas terdapat perkembangan kemajuan manusia yang ketara berlaku di tempat-tempat berkenaan. Selepas itu sebarang bukti yang menyusuri ke zaman yang lebih kuno menjadi semakin kabur dan lenyap tanpa bekas.

Tidak terdapat bukti bahawa ada tamadun yang lebih tua dapat dikesan bagi menyokong kewujudan sebarang tinggalan sebuah kerajaan yang lebih maju dan, lebih kuno.

Berdasarkan bukti-bukti ini ahli sejarah barat memutuskan bahawa kerajaan Greek Tua1 adalah tamadun purba yang paling gemilang kerana tinggalannya (legacy) masih diikuti sehingga ke hari ini. Mengikut mereka konsep dan ilmu moden barat kebanyakannya bermula dari pencapaian manusia di zaman Rom ini.Ini termasuklah bidang perundangan, perubatan, penulisan, ilmu falsafah, konsep demokrasi, dan sebagainya2. Para cendikiawan Greek juga masih menjadi sumber inspirasi sehingga kini seperti Socrates, Aristotle dan Plato.

Tetapi di sebalik semua kegemilangan ini, pemikir terkemuka Greek pula sendiri mengaku bahawa terdapat satu tamadun yang lebih awal dan lebih maju berbanding dengan mereka sendiri. Malah hipotesis moden mengenai kewujudan ibu tamadun kebanyakannya bertitik tolak dari bertolak dari pemikir terkemuka Greek iaitu Plato. Beliau malah menyebut bahawa ibu tamadun berkenaan adalah bernama Atlantis3.

Para pengkaji yang ingin mencari kebenaran mengenai kewujudan ibu tamadun mengesyakki bahawa ibu tamadun memang pernah berdiri di satu tempat tertentu. Ia merupakan satu cetak biru (blueprint) model asli yang menjadi ikutan oleh tamadun yang muncul kemudiannya setelah ia pupus.

Menurut mereka, tiada tinggalan tidak bermaksud bahawa ibu tamadun tidak pernah wujud. Cuma, ia belum dijumpai sehingga sekarang, tetapi ia adalah satu kerajaan yang paling maju dan paling kuno. Walaupun semua tinggalan dan bukti yang menunjukkan ibu tamadun pernah ada telah lenyap ditelan zaman, ia sebenarnya masih boleh dicari dengan merujuk kepada tinggalan-tinggalan tamadun yang kemudian.

Ini kerana apa bila ibu tamadun musnah, para penduduknya lari bertebaran ke serata dunia dan membina kerajaan dan tamadun baru di tanah yang mereka diami. Dengan itu tamadun baru berkembang di kawasan Asia-Afrika (Babylon-Sumeria), Asia-Eropah (Byzantine), Eropah-Asia (Roman), Asia-India (Lembah Indus), Asia (China) dan melangkaui lautan Pasifik sehingga ke kepulauan Esther. Penduduk-penduduk ibu tamadun ini juga melangkaui lautan Atlantik dan membentuk tamadun Atzec, Inca dan Maya di Amerika Selatan4 . Tinggalan bagi kesemua tamadun yang disebutkan masih boleh dilihat hingga sekarang.

Oleh kerana mereka berasal dari kerajaan yang sama, tempat yang sama, pengetahuan mereka juga adalah hampir-hampir serupa. Ini mempengaruh persamaan menyeluruh kepada tinggalan anak-anak tamadun di selurh dunia kerana mereka mengikuti acuan yang sama iaitu mengikuti model asli ibu tamadun.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Gambaran mengenai ibubapa boleh dijejaki dari anak cucu mereka yang masih hidup, persamaan wajah, gambar-gambar, rantaian DNA.

Bolehkah Ibu tamadun yang telah pupus dikesan semula dari anak-anak tamadun?

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Ibu segala tamadun telah pupus dan kepupusannya adalah satu hakikat. Ia pupus akibat fenomena perubahan iklim dunia yang masih belum difahami sepenuhnya oleh para saintis sehingga sekarang ini. Bagaimana dengan legacy yang ditinggalkannya di merata ceruk dunia? Terdapat beberapa tinggalan ketamadunan yang akan kita bincangkan di dalam beberapa siri yang akan datang iaitu:

a) Perubahan iklim dunia - inilah yang dihikayatkan sebagai banjir, mala petaka dan bencana yang besar oleh cerita-cerita rakyat dari seluruh dunia. Apa yang lebih menarik, dari benua Asia sehingga ke Polynesia, Australia, Eropah, Afrika sehinggalah ke Amerika Utara dan Amerika Selatan, hampir semua pribumi mereka mengaitkan kedatangan mereka ke daratan dengan laut, banjir, perahu dan dunia seberang. Cerita begini digunakan secara konsisten sebagai permulaan mereka menghuni di kawasan berkenaan.

b) Perkembangan tulisan - tulisan Latin / Rumi, Arab dan India yang ada sekarang ini adalah berasal dari ibu tamadun. Ianya telah mengalami sejarah yang panjang menjadi bentuk yang kita kenali sekarang. Tulisan ini berevolusi dari zaman empayar Rom melalui sumbangan orang-orang Greek, Hebrews dan Phoenic5.

Tetapi dalam masa yang sama tulisan ini sebenarnya berkaitan dengan tulisan orang-orang Mesir purba. Sebaliknya pada zaman yang lebih purba bentuk lebih asli tulisan Mesir adalah berkaitan dengan tulisan India yang berpusat di lembah Indus.

Apa yang menakjubkan ialah tulisan dilembah India mempunyai persamaan dengan tulisan di pulau Esther yang terletak beribu batu jauhnya di Polynesia.

Jika itu belum cukup, bentuk-bentuk yang lebih asli daripada tulisan Greek dan Hebrew (di Eropah) boleh dikesan di Amerika Latin!

Perkara ini memang sangat menakjubkan. Ia adalah kerana benua Amerika adalah dikenali oleh orang-orang barat sebagai ”Dunia baru”. Pengetahuan manusia mengenai bumi [geografi] paling hebat di zaman purba boleh dilihat di dalam peta Ptolemy6 di bawah ini (klik gambar berkenaan untuk melihat gambar yang lebih besar).



Merujuk kepada peta di atas, kawasan “Dunia Baru” ini tidak dikenali oleh Ptolemy dan keadaan ini kekal begitu sehinggalah pada tahun 1492 Masihi (lebih kurang 600 tahun yang lepas) apabila Christopher Columbus menjumpai Amerika Tengah.

Oleh itu pertembungan budaya diantara Eropah dan Amerika sebelum itu adalah mustahil, apa lagi sehingga mampu bertukar-tukar tulisan. Sekurang-kurangnya begitulah pendapat umum di kalangan ahli-ahli sejarah.

c) Penjelajahan bumi - tidak akan ada istilah hebat dan gemilang bagi mana-mana tamadun jika empayar dan penguasaan mereka hanya berkisar pada satu tempat yang tertentu sahaja. Lagipun sangat mudah untuk menjadi hebat di kampung sendiri, bukan begitu?

Tetapi pencapaian ibu tamadun jauh lebih hebat. Mereka mengenal dan memetakan benua Antartika sebelum benua berkenaan diliputi ais sepenuhnya, sebelum benua berkenaan betul-betul terletak di kutub selatan.

Peta Ptolemy adalah gambaran jelas tentang pandangan kuno mengenai dunia yang mereka ketahui. Pengetahuan mereka adalah sempit, sedikit berkisar di sekitar pesisiran Eropah dan Utara Afrika tetapi menghala ke Asia Tenggara terutamanya Golden Chersonese7 [Latin - Aurea Chersonesus] tapi masih keliru dengan kedudukan pulau Borneo8. Apa yang sangat istimewa mengenai Asia Tenggara sehingga ia perlu diketahui pada zaman kuno itu?

d) Catatan-catatan lama - cerita mengenai ibu tamadun dicatatkan di dalam kebanyakan codecs keagamaan walaupun maksud pernyataan tamadun di dalam kitab-kitab tua lebih menekankan tentang pengajaran moral cerita, bukan mengenai kehebatan tamadun. Ianya dicatatkan di dalam Veda, Catatan Mesir tua, Kitab Perjanjian lama dan baru malah juga di dalam AlQuran.

e) Tinggalan Senibina - semua tamadun besar dunia meninggalkan kemegahan di dalam bentuk binaan-binaan yang terus wujud dan boleh boleh dilihat dari zaman berzaman. Bangunan dan runtuhan-runtuhannya terus tersergam di merata dunia di dalam saiz yang begit besar, indah dan unik sekali. Tinggalan-tinggalan ini boleh jadi merupakan bekas Bangunan Istana raja dan para pembesar, ruang tempat berkumpul [dewan], pusat sembahan dan bangunan besar, pelik dan tidak diketahui apa kegunaannya sehingga sekarang seperti Piramid.

Walaupun ia kelihatan berbeza dan bertebaran di seluruh dunia, bangunan-bangunan mereka tetap mempunyai ciri-ciri persamaan yang khas, membuatkan para pengkaji bingung dan akhirnya cenderung menuding ke satu kesimpulan. Kesimpulan berkenaan ialah, pengetahuan dan ciri-ciri binaan semua tamadun berpunca dari satu sumber yang asli, ibu tamadun.

Berbalik kepada peta Ptolemy, tidak kah mungkin mereka melihat Golden Chersonese itu sebagai batu tanda awal bagi kubur tamadun tua, mencari dan menggambarkan usaha kuno mencari semula mercu tanda tertinggi ibu tamadun, gunung Kinabalu yang sekarang ini terletak di sebuah pulau ... pulau Borneo, pulau orang-orang Kadayan?
Bersambung ke siri 7.
--------------------------------

Nota Kaki

1Juga di sebut sebagai empayar Roman.

2Sumbangan orang-orang Arab [Islam] di dalam kemodenan juga tidak boleh dinafikan. Mereka memelihara dan memajukan konsep-konsep ilmu yang ada sehingga menjadi bentuk yang boleh difahami dan tersusun lebih dari apa yang diketahui oleh orang-orang Greek sendiri.

3Teks penuh “Critias” yakni karya spara-siap (sic.) Plato boleh anda download di http://kadayan.no-ip.org/component/option,com_remository/Itemid,38/func,fileinfo/id,64/

4Juga dikenali sebagai Amerika Latin. Antara tinggalan tamadun yang banyak diperolehi terletak di semenanjung Yucatan, Amerika Tengah.

5Phoenic adalah cabang penulisan yang menjadi asas kepada penulisan Hebrew [Ibrani / Yahudi] dan juga merupakan cabang yang membentuk tulisan Arab.

6wikipedia.org, 2006.The Ptolemy World Map (circa 150). Accessed on 23 July 2006. http://en.wikipedia.org/wiki/Ptolemy_world_map

7Nama bagi Semenanjung Tanah Melayu. malaspina.com, 2006. Claudius Ptolemy. Accessed on 23 July 2006.http://www.malaspina.com/site/person_961.asp

8Otto Steinmayer, 2991. Satyrs and the People With Tails:A Possible Reference to Borneo in Ptolemy's Geography? by Otto Steinmayer, Universiti Malaya. Sarawak Gazette . vol. cxviii, no. 1517, Sept. 1991, pp. 29-32. Accessed on 01 July 2006. http://www.ikanlundu.com/literary/ptolemy.html

” Where Borneo should be, there in the middle of the sea to the south and east of Malaya, Ptolemy drew a group of three islands and labelled them the "Islands of the Satyrs." A brief note in the text says: "Those who inhabit these islands are said to have tails, such as the ones they paint of satyrs."[1] Ptolemy's coordinates for the Islands of the Satyrs, when they are adjusted according to true values, put them some 9° to the east, and 2 1/2° to the south of the tip of the Malay peninsula, or on modern maps somewhere in West Kalimantan.[2]”


Comments

ko punya name tak de ke??????? - dddddddd |2007-03-07 16:37:13
:cry

halim - wujud ke teknologi yang lebih |2007-06-04 15:21:07
igh

No comments:

Post a Comment