Friday, July 28, 2006

Atlantis Kadayan Siri 5

Written by codec cadaianicus

Revised text version, 01 June 2008.

Kadayan dari Atlantis?

"U biar betul, kalau pun U nak membanggakan orang Kadayan janganlah sampai berteori sampai ke Atlantis"

"Mana ada, nda masuk akal, dulu orang bilang Kadayan orang Kutai, orang Jawa … sekarang kau bilang Kadayan orang Atlantis. Besok-besok orang lain mungkin bilang orang Kadayan mungkin datang dari Bulan, dari Marikh pula"

"Sandi tu, Kadayan oang Atlantis"

Begitulah pendapat tiga orang sahabat saya yang berlainan bangsa dan budaya apabila saya mengutarakan teori saya mengenai asal – usul Kadayan. Pendapat yang pertama di atas datang dari sahabat saya orang semenanjung. Yang kedua pula diucapkan oleh seorang sahabat berbangsa Dusun dan yang terakhirnya, pendapat dari saudara saya orang Kadayan.

Kesimpulannya, dari reaksi dan ungkapan yang diutarakan, akal dan minda rasional mereka menyangkal mentah – mentah mengenai teori bahawa orang Kadayan adalah berasal dari Atlantis. Ingat, itu adalah masalah yang biasa diterima bagi pencabar conventional wisdom. Secara peribadi, saya merasa besar kemungkinan juga akan berpendapat begitu setelah membaca artikel-artikel di dalam siri ini.

Ini hanyalah dakwaan nasionalis Kadayan yang fanatik, chauvinist Kadayan yang eccentric

Atau setidak-tidaknya anda menganggap saya adalah orang yang mahu berbuat apa saja untuk menonjolkan identiti Kadayan, termasuk mengada-adakan cerita.

Untuk pengetahuan para pembaca, anggapan di atas tidak tepat sama sekali. Saya hanya seorang yang sangat berminat dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan hal ehwal Kadayan. Selain itu saya sepanjang masa berpendapat bahawa orang Kadayan adalah sangat unik, kerana bangsa ini hanya terdapat di pulau Kalimantan [Borneo] sahaja. Selain itu hubungan diantara orang kadayan dan Brunei juga unik kerana, bangsa Brunei yang lengkap dengan kerajaannya di peta dunia belum berjaya membruneikan orang-orang Kadayan sehingga kini walaupun orang kadayan dilihat sebagai ‘Brunei Subject’.

Sudah tentu orang-orang Dusun, Murut dan orang-orang Lundayeh juga hanya terdapat di Borneo, begitu juga dengan orang-orang Bajau dan Brunei. Malah, semua kaum lain yang memang dianggap sebagai orang Borneo, wujudnya unik kepada Borneo tetapi tidak disebutkan di sini juga kita akui sebagai orang Borneo.

Tetapi di dalam kajian mengenai kedatangan ke pulau Borneo semua mereka mempunyai asal-usul yang tersendiri, bukan begitu?


Proses kedatangan ke Borneo adalah unik kepada sesuatu bangsa itu, tetapi mungkin terdapat kenyataan yang masih wujud sehingga sekarang, sehingga sukar untuk kita menafikan kesahihannya. Umpamanya bagi setengah suku di Borneo, deskripsi dan identiti mongoloid masih jelas tergambar di dalam rupa fizikal mereka sehingga di zaman moden ini. Jadi sebahagian para cerdik pandai berhujah bahawa terdapat kemungkinan leluhur mereka berhijrah keluar dari tanah besar China ke pulau Borneo.

Leluhur orang-orang Bajau pula diandaikan datang dari kawasan kesultanan Sulu1 atau kerajaan Johor Lama2 ke pulau Borneo suatu zaman yang tertentu. Orang Bajau merupakan ‘Sulu subject’ sebelum sebahagian dari mereka terutama yang tinggal di kawasan Teluk Marudu beralih kiblat menjadi ‘Brunei subject’. Antara lain, ini adalah kerana kaitan deskripsi fizikal, corak petempatan, bahasa dan juga kemahiran serta sejarah panjang mengenai kehidupan laut mereka.

Manakala itu, bangsa Brunei adalah terhasil dari penubuhan negara kota mereka. Brunei lahir sebagai negara kota, yakni kota kosmopolitan berasaskan marin dengan sejarah gemilang yang tidak dinafikan di Borneo. Bertapak sejak tahun 500 Masihi3, kerajaan ini pernah menguasai seluruh pesisiran laut pulau Borneo di zaman kegemilangannya pada abad ke 154.

Kerajaan ini dikenali dengan nama Kesultanan Melayu Brunei. Jadi, kerajaan Islam dan kehadiran bahasa melayu sebagai lingua franca perlahan lahan membentuk bangsa dan identiti melayu Brunei.

Sebenarnya bangsa Brunei lebih merujuk kepada kenyataan “orang yang berasal dari kawasan kerajaan Brunei, pemerintahan Brunei” dan ianya terhasil dari gabungan pelbagai bangsa yang terdapat di kawasan Nusantara, India, Arab malah dari China. Setelah melalui proses yang begitu lama, penduduk kosmopolitan ini telah membentuk identiti mereka yang tersendiri, lengkap dengan tata bahasa, kebudayaan, masakan dan sebagainya. Malah rupa bentuk fizikal mereka adalah membentuk identiti orang Brunei, yang pada masa-masa tertentuk boleh dibezakan dari bangsa-bangsa Borneo yang lain.

Borneo adalah pulau baru, wujud dari daratan yang tenggelam

Menyentuh mengenai pulau Borneo, ia adalah pulau yang ketiga terbesar di dunia [selepas New Guinea dan Greenland] dan terletak di kawasan garis khatulistiwa. Daratan besar lain yang juga terletak di garisan khatulistiwa5 ialah di kawasan Amazon di Amerika Selatan tetapi kawasan ini bukan merupakan fokus perbincangan kita di dalam skop Atlantis Kadayan.

Kawasan pulau Borneo ini dan kawasan selat Sunda yang berada di antara pulau Borneo dan Semenanjung Malaysia adalah kawasan yang paling mungkin untuk menjadi tapak tamadun paling besar di dalam sejarah manusia iaitu Atlantis.

Aah… mungkin salah eja ni, Atlantis ke?

Ya, Atlantis.

Iaitu misteri Atlantis, benua unggul yang diberitakan tenggelam di lautan dan memang terkenal terutama di kalangan masyarakat Barat. Atlantis inilah yang saya maksudkan merupakan asal orang – orang Kadayan. Mungkin juga atlantis adalah keturunan orang Melayu, orang Dusun, orang Bajau dan orang Murut, terpulanglah untuk mereka untuk mengkaji dan menelitinya sendiri kerana saya hanya berminat dengan asal-usul orang Kadayan.

Saya berpendapat bahawa orang – orang Kadayan adalah keturunan Atlantis, atau mungkin juga yang disebut sebagai Lemuria, satu lagi pusat tamadun dunia agung dan pertama di dunia. Ia juga merupakan pusat ketamadunan yang paling besar, tetapi telah lenyap tanpa kesan kerana suatu mala petaka yang besar, terutamanya berpunca dari kenaikan aras laut, banjir besar dan letupan gunung berapi.

Bagi setengah orang, Atlantis hanyalah satu lagenda purba yang menarik manakala bagi sesetengah orang yang lain, ia adalah suatu misteri yang mengundang banyak persoalan sehingga ke hari ini. Tidak banyak rekod mengenai kewujudan Atlantis, satu – satunya rekod mengenai Atlantis yang sentiasa dirujuk ialah suatu rekod yang ditulis oleh ahli falsafah Yunani yang terkenal iaitu Plato.

Sudah tentu, saya perlu membuktikan perkara ini walaupun saya mengatakan pada siri 2 yang lepas bahawa kewujudan bukti tidak menjamin sesuatu teori itu berjaya untuk mencabar tanggapan semasa masyarakat.


Bersambung ke Siri 6.
--------------------------------

Nota Kaki:

1wikipedia.org, 2006. Suku Bajau. Accessed on 12 Jul 2006. http://id.wikipedia.org/wiki/Suku_Bajau

2peopleoftheworld.org, 2006. The Bajau. Accessed on 17 Jul 2006. http://www.peoplesoftheworld.org/text?people=Bajau
Mungkin ada kebenarannya. Samaada kebetulan atau tidak, bakal sultan Johor pernah digelar sebagai "... Yamtuan Muda Raja Bajau, bakal Sultan Johor yang memerintah Pahang ..." Arkib.gov.my, 2006. Perang Johor-jambi. Hari Ini Dalam Sejarah. Tarikh Siaran: 15.05.1980. Tarikh Peristiwa: 15.05.1673. Accessed on 17 Jul 2006. http://hids.arkib.gov.my/doc/jilidii/mei/15_05_~1.htm

3infoplease.com, 2006. Brunei. Accessed on 17 Jul 2006. http://www.infoplease.com/ipa/A0107361.html

“Brunei was trading with China during the 6th century, and, through allegiance to the Javanese Majapahit kingdom (13th to 15th century), it came under Hindu influence”

4brudirect.com, 2006. Brunei History. Accessed on 5 Jul 2006. http://www.brudirect.com/BruneiInfo/info/brudirect__History.htm

“The reign of Sultan Bolkiah (1485-1584) was the height of the Brunei Sultanate in territory, influence and power. Brunei'5 sovereignty then extended to encompass other kingdoms in Borneo and the Philippines (then dominated by the Kingdom of Manila and the Sultanates of Sulu and Maguindanao). There were inter-marriages between the royal family members of Brunei and the royalties of other Malay and Japanese kingdoms to strengthen relationships.”

5Terletak di garisan khatulistiwa pada masa ini, tetapi tidak semestinya begitu pada masa lampau. Amerika Selatan adalah daratan yang terpisah dari benua Afrika kerana berlakunya proses ‘pengapungan’ daratan. Jika pun kawasan ini berada di kawasan khatulistiwa pada masa itu, kawasan Amazon mungkin tidak sesuai untuk didiami - Pengarang.

No comments:

Post a Comment