Monday, July 3, 2006

Apa Kian Gayanya Maintah Naagi kita ni?

Written by giin buagas


Si-Namak Langap - Langap: Apa Kian Gayanya Maintah Naagi kita ni?

He claimed that Abdullah had breached a ‘gentleman's agreement’ they made before his retirement just after he took over. He knows, I know (the content of the agreement. It was made just before I stepped down (and) it was broken two weeks after I stepped down.

[Beliau mendakwa bahawa Abdullah telah mengingkari perjanjian para budiman1 yang dibuat sebelum beliau bersara, sejurus sebelum beliau (PakLah) mengambilalih (tampuk pemerintahan). Dia tahu, saya tahu (tentang kandungan perjanjian berkenaan. Ia telah dibuat sejurus sebelum saya bersara (dan) ia mula dilanggar dua minggu selepas saya bersara]

"Can, sit down (with him) no problem. But talking with him I don't know lah."

[Boleh, duduk (dengan dia) tiada masalah. Tetapi bercakap dengan dia saya tidak tahu lah]


“Fourth floor is more powerful than the fifth floor as the fifth floor (the primiers' office) did not go to Oxford University", he said.

[Tingkat empat lebih berkuasa daripada tingkat lima kerana tingkat lima (pejabat Perdana Menteri) tidak belajar di Universiti Oxford”, kata beliau.]


“Sometimes we go over to Singapore to play golf and pat each other on the back over every little thing, then send the son-in-law ..."

[Kadangkala kami pergi ke Singapura untuk bermain golf, tepuk – tepuk belakang lebih kurang, lepas tu hantar menantu lelaki …]

- Kata – kata Tun Dr Mahathir Mohammed kepada para hadirin di sebuah majlis forum yang dianjurkan oleh portal atas talian Malaysia Today [Daily Express Newspaper, 28 June 2006.p3)


Terus Si-Namak langap – langap. Takulat – kulat macam hayam bahia kapo. Apa gayanya kian maintah naagi ani?



Bukan Si-Namak seorang sahaja yang keliru dengan kenyaataan ini, ramai lagi orang lain. Di Malaysia ini, mengkritik pemimpin walaupun tidak dikategorikan sebagai perkara dilarang, tetapi kadangkala dilihat sebagai perkara yang sangat sensitif. Bukan satu perkara yang menghairankan bila tiba- tiba kata - kata biasa oleh seseorang boleh menjadi isu yang besar. Ingat lagi bila biduan M.Nasir dituduh oleh seorang wartawan Utusan Melayu sebagai mengatakan ungkapan “Siapa Mahathir?” beberapa tahun lalu? Perkara berkenaan meleret- leret sehingga beberapa bulan sebelum ianya lenyap begitu sahaja.

Sekarang kita berhadapan dengan situasi yang lain. Perdana Menteri kita yang lebih dikenali sebagai Pak Lah dituduh sebagai “mengingkari perjanjian para budiman”. Dengan ertikata lain Pak Lah dikatakan sebagai seorang yang tidak menepati janji. Janji ini pula dibuat dalam bentuk persetujuan antara ‘orang lelaki’, persetujuan tanpa bertulis, paundingan lain, diam - diam ada caita. Si-Namak bukan seorang pemimpin, apatah lagi seorang pemimpin negara. Beliau hanya seorang rakyat Malaysia yang tinggal di Sabah, sekolah beliau pun bukan tinggi, tapi bolehlah kalau setakat inggut - inggut membaca suratkhabar berbahasa Inggeris. Tetapi yang beliau musykil sangat - sangat, rupanya begitukah caranya memimpin negara; berdasarkan ‘gentleman’s agreement’. Bukan melalui Mesyuarat Mingguan Kabinet dan persidangan Dewan Negara / Dewan Rakyat?

Musykil, musykil. Perdana Menteri dikritik teruk oleh Bekas Perdana Menteri yang digantinya. Masalahnya seperti yang disiarkan di media massa, hanya mereka berdua sahaja yang tahu isi kandungan caita berkenaan. Jadi orang lain semua tidak mengetahui apa yang dijanjikan. Tetapi melihat pada kritikan yang diluahkan oleh Tun Dr. Mahathir, perkara – perkara yang diluahkan oleh beliau berkisar kepada perkara – perkara di sekitar industri otomobil negara. Antaranya termasuklah pemberian permit import [AP-Approved Permit] kereta mewah yang banyak kepada syarikat milik individu tertentu, Isu kontrak Datuk Tengku Mahallel [Ketua Eksekutif Proton] yang tidak diteruskan dan penjualan syarikat motorsikal pegangan Proton MV Agusta dengan harga 1 Euro. Yang paling baru ialah isu pembatalan projek Jambatan kedua Johor – Singapura.

Jadi kesimpulan Si-Namak ialah, kandungan caita basia dua ialah Tun dan Pak Lah berjanji supaya jangan meluluskan banyak AP kereta mewah kepada syarikat milik individu tertentu, Kontrak Datuk Tengku Mahallel patut disambung, MV Agusta harus terus dipegang oleh Proton dan Projek Jambatan Kedua Johor – Singapura patut diteruskan. Begitukah?

Tapi rasa – rasanya macam bukan pulak. Sukar untuk Si-Namak membayangkan para pemimpin menguruskan negara kita dengan rakyatnya yang berjumlah 25 juta orang menggunakan ‘gentleman’s agreement’.Takkanlah itu cara dan isunya. Tambahan pula kesemua perkara yang berkenaan bukan kepunyaan peribadi mereka berdua sehingga sampai hendak berurusan secara ‘gentleman’s agreement’. Sebagai orang – orang professional dan berpengalaman tidak patut rasanya mereka menjadikan soal pengurusan negara seolah – olah menguruskan harta peribadi mereka sendiri.

Tetapi berdasarkan kenyataan yang dipetik di atas, ada perkara selain dari ‘gentleman’s agreement’ yang turut disentuh iaitu soal orang yang menasihati Pak Lah dan soal menantu? Jika ini sebenarnya yang menjadi punca kritikan, ia lebih manasabah kerana ia soal gaya [preference] yang berbeza. Ia juga menyentuk soal cara orang lama melihat orang baru dari belakang [lihatlah cara seorang bapa mengkritik anaknya, “Sanang bah kamu kaang ani ni, mun kami mulanya, ai kan makan malastik buung dahulu,kan mbaai yuran sikulah mahat dahulu, kan bahia pun nda bajamban,(tapi kan bakamih nda payah mbaai …)”].
Disgruntles? mungkin, tapi nadanya keras, fokus dan terperinci.

Nampaknya Tun tidak suka pelaksanaan perkara yang telah dimulakannya dahulu diubah, selain dari mengkritik para penasihat Pak Lah yang membantunya membuat keputusan pentadbiran negara. Jadi Pak Lah wajar ke hadapan untuk mengurus perkara ini supaya ia diselesaikan dengan segera. Terutamanya, jangan sehingga masyarakat berpendapat PM tidak tegas untuk mempertahankan pendiriannya dan membuktikan bahawa beliau mempunyai gaya yang tersendiri untuk memerintah negara.
--------------------------------

Nota Kaki

1Antara lain dimaksudkan juga sebagai persetujuan antara ‘orang lelaki’, persetujuan tanpa bertulis, paundingan lain, diam – diam ada caita.

No comments:

Post a Comment