Tuesday, July 11, 2006

Atlantis Kadayan Siri 2

Written by codec cadaianicus

Revised text version, 11 June 2008.

Mahalnya Mencabar Conventional Wisdom

Sejarah dunia yang panjang sebenarnya penuh dengan gelagat orang-orang yang mempertahan dan mencabar conventional wisdom di dalam kelompok mereka. Keadaan cabar mencabar ini berterusan di dalam setiap zaman. Ada kalanya kekecohan yang terjadi di dalam satu-satu kelompok yang tertentu berlimpahan keluar sehingga membawa kekecohan di banyak tempat yang lain, di ceruk lain dunia dan mengubah sejarah dengan begitu nyata.

Nota: Setengah orang lebih suka menggunakan perkataan 'stereotype' berbanding dengan conventional wisdom bagi merujuk kepada keadaan yang hampir-hampir serupa. Seorang pembaca juga memaklumkan bahawa terjemahan conventional wisdom yang lebih tepat di dalam bahasa melayu ialah ‘tanggapan umum’.

Bagi Jepun, mereka adalah setanding dengan negara barat

Di negara Jepun cabaran masyarakat terhadap kekuasaan Shogun Tokogawa yang mengkurantin maharaja telah berjaya memulihkan kuasa maharaja dan membawa perubahan kepada masyarakat. Keadaan ini dinamakan sebagai zaman Pemulihan Maharaja Meiji di dalam abad ke 19. Kejayaan ini kemudian membawa cabaran baru. Orang Jepun mahu mengubah 'stereotype' bahawa hanya ‘orang putih’ yang lebih maju, bertamadun dan berkuasa. Usaha berjaya mengubah mentaliti masyarakat mereka.

Mereka kemudian belajar dan meniru dengan bersungguh-sungguh segala elemen kemajuan masyarakat barat dengan menggandingkannya bersama-sama (co-exist) dengan budaya jepun. Pemulihan ini membawa kepada kemajuan di negeri matahari terbit itu. Namun di masa yang sama ia juga membawa bersama-sama semangat barat yang lebih besar dan merbahaya iaitu imperialisme.

Sejarah kemudian menyaksikan komitmen Jepun di dalam penjajahan di sepanjang tempoh Perang Dunia ke II sehingga sebahagian besar benua Asia menderita kerananya. Kemudian mereka sendiri menderita kekalahan apabila tentera berikat melalui Amerika Syarikat memusnahkan bandar Nagasaki dan Hiroshima dengan bom atom pada tahun 1945. Alasan yang tidak dinyatakan - orang putih tidak suka orang ‘bukan’ putih mencabar conventional wisdom. Bagi mereka hanya orang putih sahaja yang layak menjadi penjajah. Sebenarnya pada masa itu Jerman dan Italy lebih sesuai dibom oleh tentera berikat [Allied Force] kerana Jepun sebenarnya sedang berusaha untuk menyerah. Tetapi Jepun tetap menjadi sasaran kerana ia adalah negara orang Asia, sedangkan kedua Kuasa Paksi [Axis Force – a coalition of Japan, Germany and Italy during WWII] yang lain adalah merupakan negara orang putih.

Masalah rbesar sering dihadapi oleh orang yang mencabar conventional wisdom. Ia adalah kerja yang merbahaya kerana sering tidak diakui masyarakat. Padahnya boleh jadi datang di dalam bentuk kutukan, caci-maki, penyisihan, pemulauan dan hukuman oleh masyarakat setempat dan pihak berkuasa. Tetapi yang lebih serius, ramai manusia-manusia yang bersemangat ini kehilangan nyawa kerana keberanian mereka menentang arus.
Harga keberanian yang dibayar oleh Socrates dan Plato

Di zaman empayar Rom purba, terdapat beberapa orang yang terpaksa membayar keberanian mereka mencabar conventional wisdom dengan harga yang tinggi. Diantaranya ialah seorang ahli falsafah Greek yang terkenal bernama Socrates. Beliau dipaksa membunuh diri dengan meminum racun kerana enggan menarik semula pendapat falsafahnya yang menyinggung para biarawan sezaman. Bukan itu saja, anak murid beliau yang bernama Plato [Plato juga dikatakan sebagai murid kepada Aristotle] disyaki telah dibunuh orang walaupun tidak dapat dibuktikan dengan jelas. Plato juga merupakan seorang ahli pemikir yang terkemuka dan lebih terkenal. Antara karya agung Plato ialah The Republic dan Atlantis. Beliau disyaki dibunuh kerana cerita Atlantis terputus begitu sahaja tanpa sebarang penamatan.

Galileo Galilei berkata bumi adalah mengelilingi matahari

Zaman pertengahan pula menyaksikan beberapa kisah terkemuka mengenai pencabar conventional wisdom. Dahulunya manusia percaya bahawa matahari bergerak mengelilingi bumi, bukan sebaliknya. Cabaran kepada kepercayaan umum ini dilakukan dengan berani oleh Galileo Galilei. Akibatnya, pada musim panas 1633 beliau, seorang saintis berbangsa Itali telah dihukum mati kerana tuduhan menyebarkan ajaran sesat. Berdasarkan kenyataan rasmi pihak berkuasa pada masa itu, beliau dihukum mati kerana “… menganggap kepercayaan[nya] yang salah adalah betul .. [iaitu menyebarkan bahawa] matahari adalah pusat semesta [sebenarnya sekarang pun Galileo dibuktikan salah kerana matahari adalah pusat bumi, bukan pusat semesta; tetapi anggapan yang beliau yang berikut adalah betul iaitu], [matahari] tidak bergerak, sebaliknya bumi yang bergerak [mengelilinginya]”1.

Cabaran terhadap conventional wisdom sebenarnya datang pada setiap zaman. Banyak pula yang mencabar conventional wisdom dengan mengemukakan teori yang mengarut. Kemudian teori mengarut ini berkembang menjadi conventional wisdom yang kemudian dicabar pula di dalam tempoh yang panjang malah berlarutan sehingga ke hari ini. Kita akan mengutarakan dua dari sekian banyak contoh yang berlaku bagi memperlihatkan bahawa kenyataan ini benar benar terjadi.

Malthus dan masalah kependudukan

Kepercayaan umum masyarakat pada zaman pertengahan [malah sehingga sekarang ini bagi kebanyakan agama] adalah berpusat kepada doktrin keagamaan. Antaranya kelahiran, rezeki dan ajal maut adalah ditentukan oleh Tuhan. Namun conventional wisdom zaman berzaman ini dicabar oleh seorang paderi merangkap ahli matematik-falsafah yang bernama Thomas Robert Malthus (1766-1834).

Beliau melalui eseinya yang terkenal iaitu "Essay on the Principle of Population" pada tahun 1798 mempersembahkan kenyataan baru [tetapi benar] bahawa penduduk bertambah di dalam jinjang geometri [geometric ratio - 2,4,8,16 .... n, berkembang dengan cepat secara gandaan] manakala pertambahan makanan berlaku secara jinjang aritmatik [arithmatic ratio - 1,2,3,4 ...n]2.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Jadi menurut beliau " adalah sangat jelas dan difahami dengan sempurna -- jika terlalu banyak orang dan kekurangan bekalan makanan, tentunya, masalah akan berlaku". Menurut beliau lagi keadaan "jenayah, penyakit, peperangan dan suaka [crime, disease, war and vice] akan berlaku sebagai semakan [pengawalan] ke atas penduduk3.


---------------------------------------------------------------------------------------------------

Pendapat beliau ini dikritik hebat oleh masyarakat, tetapi di dalam masa yang sama ia juga mempunyai penyokong yang berpengaruh. Pendapat beliau ini berjaya mempengaruhi kerajaan British sehingga perdana Menteri William Pitt The Younger memperkenalkan The Poor Law Amendment Act of 1834 selari dengan inti teori Malthus. Akta ini antara lain bertujuan mengawal pertumbuhan penduduk miskin supaya masalah ledakan penduduk [population explotion] dapat dielakkan di Britain4. Di sini penduduk miskin menjadi mangsa kerana mereka cenderung untuk mempunyai ramai anak.

Teori beliau diajar di seluruh dunia terutama di dalam bidang sains sosial, geografi dan kependudukan sehingga ke hari ini.

Adakah Teori Maltus benar?

Malthus betul apabila beliau mengutarakan Jinjang Geometri dan Jinjang Aritmatik di dalam menerangkan kadar pertumbuhan penduduk dan kadar pertumbuhan makanan. Malah kita tidak perlu teori untuk memahami bahawa perkembangan semulajadi penduduk adalah cepat berbanding dengan pertambahan semulajadi makanan. Orang lelaki dan perempuan melahirkan beberapa orang anak dan anak mereka apabila berkahwin kelak akan melahirkan beberapa orang anak pula, sedangkan keluasan bumi tidak bertambah selama-lamanya.

Tetapi teori beliau yang amat disanjung itu salah di dalam membincangkan ledakan penduduk (population explosion). Ledakan penduduk tidak akan berlaku semata-mata kerana perbezaan kadar pertumbuhan makanan dan populasi. Aspek-aspek yang beliau abaikan ialah keupayaan manusia berfikir dan perkembangan teknologi. Dengan kedua-duanya kadar pertumbuhan makanan boleh dipercepatkan seiring dengan atau melebihi kadar pertumbuhan penduduk. Di Amerika Syarikat, setiap tahun amalan para petani ialah mereka mesti membuang berpuluh ribu tan gandum ke laut supaya gudang simpanan dapat dikosongkan bagi membolehkan hasil gandum yang baru dituai disimpan di dalamnya.
Adakah kita berketurunan monyet?

Seorang lagi pemikir abad ke 19 yang juga merupakan sahabat Malthus ialah Charles Darwin. Dalam esei beliau bertajuk "Origin of Specis" beliau mencadangkan bahawa pilihan semulajadi merupakan mekanisma di mana semua kehidupan adalah berasal dari leluhur yang satu5. Masalahnya ia bertentangan dengan ide agama bahawa manusia dicipta, bukan berevolusi6. Beliau menyokong ide pilihan semulajadi [natural selection] dan teorinya membawa kepada kesimpulan dan menghasilkan ”kontroversi samaada manusia dan beruk datang dari leluhur yang sama”7.

Pilihan semulajadi bermaksud hanya yang kuat, terbaik, paling pintar dan paling sesuai akan terus bertahan, manakala yang tidak memenuhi piawaian akan disingkirkan oleh alam semulajadi. Untuk itu, hidupan akan menyesuaikan diri mereka termasuk mengubah bentuk demi untuk memenuhi piawaian alam yang berkaitan.

Buku berkenan menyentuh sedikit [sahaja] mengenai mahusia iaitu, [beliau mengatakan bahawa] mereka juga berevolusi seperti organisma yang lain8. Jadi sebenarnya Darwin tidak mengatakan leluhur manusia adalah monyet secara langsung. Tetapi dia hidup di dalam era dimana berlaku perbahasan sengit samaada manusia dicipta atau berevolusi. Lebih tepat lagi beliau berada di dalam era perbahasan diantara saintis dan agama dan peringkat pertengahan proses pengasingan sains dari gereja.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Penyokong aliran beliau [dikenali sebagai Darwinian dan fahaman beliau dikenali sebagai Darwinism] menimbulkan cabaran hangat terhadap isu leluhur manusia iaitu proses evolusi monyet / beruk menghasilkan manusia.Teori beliau disokong, juga dikritik hebat sehingga pada tahun 1837 beliau menderita sakit perpeluhan hati [palpitations of the heart] dan terpaksa mendiamkan diri selama sebulan9.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Di Tennessee, melalui Akta Butler yang diperkenalkan, buku beliau diharamkan sehingga tahun 196710. Dengan segala caca merba kontroversi dan sokongan, kesangsian dan kesalahan, teori beliau juga masih mendapat di dalam dunia akademik malah menjadi landasan rasmi sains moden di dalam menerangkan asal usul kehidupan di mukabumi. Benar atau tidak teori Darwin ini, hanya Tuhan yang tahu.

Seperti yang dikatakan tadi, mencabar conventional wisdom boleh menjadi mahal. Tetapi di dalam masa yang sama cabaran ini amatlah berbaloi. Ia menjadi arah laluan [hala tuju, platform, visi] untuk menjadi fokus perkembangan masyarakat di masa hadapan. Tidak keterlaluan bahawa pencabar conventional wisdomlah yang menjana perkembangan dunia sehingga ke hari ini. Dikala orang Arab jahiliah percaya batu-batuan adalah tuhan yang berkuasa, Nabi Muhammad SAW mengatakan sebaliknya di dalam ajaran Islam. Penciptaan keretapi, kereta, kapalterbang, komputer dan sebagainya semuanya adalah dilakukan oleh para pencabar conventional wisdom meskipun mereka mungkin menghadapi masalah didalam melaksanakan cabaran mereka.

Sama ada ide mereka betul atau tidak, semua pencabar conventional wisdom mempunyai beberapa persamaan di dalam perjuangan mereka. Mereka adalah berani, creatif dan imaginatif, mempunyai daya pemerhatian yang tajam dan mampu meyakinkan sebilangan orang di dalam masyarakat mereka. Senjata utama mereka ialah hasil pemerhatian yang telah dijalankan selama bertahun-tahun yang nampaknya menjadi sandaran [analogy] kepada keputusan yang mereka buat. Hasil pengamatan dan pemerhatian inilah yang digunakan untuk menjadi asas keyakinan sebilangan orang sehingga menjadi penyokong dan pembangkang teori yang dikemukakan.

Jika keyakinan terhadapnya dapat ditimbulkan teori berkenaan akan berkembang menjadi satu displin ilmu yang matang selepas tempoh masa yang tertentu. Jadi, dengan ertikata lain kewujudan bukti tidak menjamin sesuatu teori itu berjaya untuk mencabar tanggapan semasa masyarakat. Bukti permulaan yang sepatutnya dikemukakan boleh jadi bukti yang besar, bukti kecil yang berperanan seperti jigsaw puzzle atau tanpa sebarang bukti sekalipun. Sokongan dan bantahan terhadapnya pada hari kemudianlah yang akan memperjelaskan, mengadun dan mematangkannya sepertimana yang berlaku kepada teori ekonomi Adam Smith dan John Meynard Keynes.

Benarkah orang Kadayan tiada sejarah?

Pada siri lepas conventional wisdom, tanggapan umum masyarakat kita terhadap orang-orang Kadayan ialah bahawasanya

"Inda ada apa-apa yang kan dibanggakan, Inda ada sultan, Inda ada aja, Inda ada kaajaan sama asal-usulnya inda diketahui"

Benarkah begitu? Begitu kerdilkah orang Kadayan di dunia ini?

Sama ada kita percaya kepada proses evolusi manusia atau tidak, yang penting ialah terdapat tanda-tanda spesis manusia moden [homo sapien] di dunia sejak 350,000 tahun yang lalu. Bukti bukti manusia tinggal di kawasan Nusantara pula dikesan sejak 50,000 tahun dulu melalui penemuan tengkorak Java-man di pulau Jawa. Sama ada homo sapien dan Jawa-man adalah manusia awal atau tidak, yang penting saintis menganggap mereka adalah manusia seperti kita. Oleh itu adalah tidak tepat jika kita berpendapat manusia hanya menjadi 'terlebih' pandai sejak empayar Rom lebih kurang 3,000 tahun yang lalu.

Jika benar Homo Sapien dan Java-man adalah manusia seperti kita, kenapa keturunan kita harus membazirkan 347,000 tahun merayau - rayau bercawat ke sana kemari dan hanya mula pandai membina bangunan sejak 3,000 tahun yang lepas?

Kesimpulannya, tamadun manusia bukan bermula dari empayar Rom. Ibu tamadun moden bermula di tempat lain yang tidak kita jangkakan. Kenapa, tidak bolehkah tamadun besar berlaku di luar dunia lama Eropah? Kenapa tidak di Borneo?

Penting untuk kita tahu bahawa sebenarnya pulau Borneo hanya wujud sejak lebih kurang 11,600 tahun yang lalu. Sebelum itu pulau Borneo tidak ada sama sekali. Apa yang ada ialah satu daratan yang amat luas. Ia adalah dataran benua yang memanjang dari Burma, Thailand, Semenanjung Malaysia dan Vietnam di benua Asia hingga ke Australia. Pada masa itu, kawasan antara Pulau Borneo dan Semenanjung Malaysia (sekarang ini dikenali sebagai ’pentas Sunda’ di dasar Laut China Selatan) pula adalah kawasan paling pamah, paling subur dan paling sesuai di diami. Cuacanya amat sesuai kerana ia terletak di garisan khatulistiwa, dan penduduknya paling ramai di dunia.

Bayangkan pada masa itu. Menghala ke atas, semenanjung Malaysia adalah satu banjaran tinggi yang sempit dengan cuaca semakin sejuk. Menghala ke barat di Jawa dan Sumatera pula adalah terdedah kepada aktiviti gunung berapi. Jika benar manusia telah wujud sejak 250,000 tahun lalu, hanya kawasan ini (Borneo dan pentas Sunda) yang menjadi pusat tamadun manusia pada setiap kitaran 30,000 tahun. Tetapi sehingga kini, iaitu fasa 30,000 tahun terakhir bermula sejak 11,600 tahun lepas.

Masalahnya sehingga ke hari ini kita menganggap (conventional wisdom kita) tamadun tertua hanya bermula sejak 3,000 tahun lepas, iaitu zaman empayar Rom.

Juga jangan kita lupa bahawa bangsa Kadayan hanya terdapat di sebuah pulau di dalam dunia ini iaitu di Borneo.

Mustahilkah bangsa Kadayan untuk mempunyai sejarah yang gemilang?

Orang Kadayan harus mempunyai jiwa besar untuk mencabar stereotype bangsanya.

Bersambung ke siri 3.
--------------------------------

Nota Kaki

1gte.net, 2006. Galileo vs. the church. Accessed on 25 Jun 2006. http://home1.gte.net/deleyd/religion/galileo/

2blupete.com,2006. Thomas Robert Malthus (1766-1834). Accessed on 21 Jun 2006. http://www.blupete.com/Literature/Biographies/Philosophy/Malthus.htm
3Ibid.
4 wikipedia.org3, 2006.Thomas Malthus. From Wikipedia, the free encyclopedia.
Accessed on 25 Jun 2006. http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Malthus
5allaboutscience.org, 2006.Charles Darwin - Origin Theory. Accessed on 25 Jun 2006.
http://www.allaboutscience.org/charles-darwin.htm
6 wikipedia.org2, 2006.Creation-evolution controversy. From Wikipedia, the free encyclopedia. Accessed on 2 Jul 2006. http://en.wikipedia.org/wiki/Creation_evolution_controversy
7Ibid.
8Ibid.
9 wikipedia.org1, 2006. Charles Darwin. Accessed on 27 Jun 2006.
http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Darwin
10wikipedia.org2

No comments:

Post a Comment