Thursday, July 6, 2006

Atlantis Kadayan Siri 1

Written by Codec Cadaianicus

Conventional Wisdom

Susah untuk menterjemahkan istilah berkenaan ke dalam bahasa Melayu. Sebahagian kesukaran itu bukan kerana tidak terdapat perkataan yang menyerupainya, tetapi kerana kekurangan pengetahuan pengarang mengenai perbendaharaan kata bahasa Melayu itu sendiri. Transliterasi yang paling dekat ialah “kebijaksanaan sejagat”, tetapi maksudnya bukan tertumpu kepada kebijaksanaan. Ini kerana conventional wisdom juga meliputi keadaan yang boleh diungkapkan sebaliknya iaitu “kebodohan sejagat”.

Secara kasar ia bolehlah dikatakan sebagai “persejagatan pendapat”, bukan “kebijaksanaan sejagat” kerana menuruti dan mengikuti mana-mana pendapat secara membabi buta tanpa mengetahui duduk sebenar betulnya sesuatu perkara itu bukan satu kebijaksanaan walau di dalam masyarakat mana sekalipun.

Jadi dengan lebih mudah, conventional wisdom boleh membawa maksud mengenai persetujuan, pendapat umum di mana-mana mengenai sesuatu perkara. Juga sesuai untuk diterjemahkan sebagai “kebiasaan umum”. Rata-ratanya orang menerima pendapat berkenaan sebagai benar dan telah digunapakai sejak sekian lama.

“Palak mata ada tia sudah”

Memandangkan ia adalah melibatkan persetujuan umum dan kebenarannya adalah suatu anggapan, ia menjurus kepada persepsi dan penerimaannya bergantung kepada runtunan sosial masyarakat. Adakalanya seluruh masyarakat diarah dan dipaksa untuk menerima nilai-nilai tertentu sehingga ia sudah dianggap biasa dan perlu diikuti. Conventional Wisdom boleh datang di dalam bentuk norma, persetujuan umum dan suatu pensetaraan nilai, pempiawaian [standardization].

Contoh norma masyarakat kita ialah pendapat umum yang berkata "inda baik bakamih badii". Di dalam aspek lain pula, masyarakat kita secara amnya adalah tertakluk kepada persetujuan umum mengenai kod warna lampu trafik yang telah diterimapakai sejak sekian lama. Kita bersetuju dan dimestikan bersetuju bahawa nyalaan Lampu Lijau membawa maksud kita boleh bergerak maju kehadapan [jalan], Lampu Oren membawa maksud kita bersedia untuk berhenti dan akhirnya nyalaan Lampu Merah membawa maksud bahawa kita harus berhenti. Masyarakat kita juga menerima sistem Metrik sebagai anggaran pengukuran, beralih dari sistem imperial [dari kati menjadi kilo] sejak tahun 1982.

Tidak diketahui pula kenapa kencing berdiri tidak baik, samaada dari sudut kesihatan ataupun budaya. Selain itu tiada sebab yang konkrit kenapa lampu merah harus merah untuk menggambarkan orang berhenti. Atau, kita tidak tahu apa sebab yang sebenar-benarnya yang menjadikan sistem imperial harus ditukar kepada sistem metriks. Tetapi semua perkara di atas diterima seadanya tanpa bantahan. Rata-rata orang menganggapnya tiada masalah untuk diikuti dan tiada kemudaratan yang timbul dari mematuhinya.

Tetapi benarkah tiada bantahan? Satu petua untuk berurusan dengan conventional wisdom ialah anda harus mengikutinya. Jika anda tidak bersetuju mengenainya, anda harus berpura-pura setuju. Jika anda hendak melanggarnya, lakukan secara diam-diam tetapi jika anda nanti kedapatan, akui kesilapan anda dan tunggu dan lihat selepas beberapa waktu, teruskan aktiviti pelanggaran anda.

Petua diatas kedengarannya begitu pelik, tetapi itulah hakikatnya. Kita diajar jangan kencing berdiri, tetapi lihatlah semua bangunan persendirian, bangunan kerajaan, hotel, restoran semuanya menyediakan tempat untuk anda kencing berdiri. Begitu juga dengan lampu trafik. Antara kesalahan utama lalulintas di Malaysia ialah melanggar lampu merah. Dan cuba anda pergi ke pasar untuk membeli ikan, "Ahhh ikan bos, ikan bos, sakati lapan ringgit, sa kilo dua blas ringgit, mari... mari..."

Contoh-contoh di atas adalah berkenaan dengan aktiviti rutin kita setiap hari, dan keputusan kita samada untuk mengikuti atau mengingkari mungkin tidak begitu mempengaruh kehidupan kita. Keputusan kita untuk melanggar lampu isyarat misalnya, paling teruk akan mengundang saman pihak berkuasa. Yang lebih penting dan membahayakan kita ialah lingkungan conventional wisdom yang menjerut mental kita sebagai orang Kadayan merdeka. Lihat dan teliti ke mana norma, persetujuan dan piawaian kita diarahkan pada kebanyakan waktu. Kita adalah tertakluk dan diikat oleh conventional wisdom setiap saat. Orang Putih mengajar kita supaya menentang mata orang yang menjadi kawan kita berbicara. Bahasa Inggeris adalah bahasa sains dan teknologi. England dan Amerika Syarikat adalah pusat tammadun dunia. Ia adalah menjadi model kita untuk berbicara dan pusat rujukan bagi semua perkara, malah dirujuk untuk orang Kadayan mengetahui tentang orang Kadayan, dirujuk oleh orang Islam untuk mengetahui tentang agama Islam dan dirujuk oleh orang Melayu untuk mengetahui orang Melayu.

Apabila orang Amerika menganjurkan "War On Terror", kita pun mengikuti perang keganasan. Apabila orang Islam dilabel sebagai pengganas, kita ikut melabelkan orang Islam sebagai pengganas [tetapi dengan alasan untuk mengelak malu "Yang ganas tu orang Arab, bukan orang Melayu"]

Bolehkah Conventional Wisdom dicabar?

Jawapannya sangat jelas dan telah dibuktikan sejak sekian lama iaitu; Boleh. Kebanyakan kalaupun bukan semua perkara yang berkaitan dengan conventional wisdom sebenarnya merupakan perkara yang subjektif. Ia tidak semestinya betul walaupun di dalam masa yang sama juga, ia tidak semestinya salah.

Tetapi agak sukar untuk menemui orang yang berani menentang arus melanggarnya. Biasanya orang yang melanggar conventional wisdom akan dianggap ganjil, pelik dan bersikap anti-sosial. Lebih teruk lagi lagi orang-orang ini dianggap sebagai pembangkang, anasir subversif, mengundang huru – hara, chaos, dan perlu di’senyap’kan bagi mengelak berlakunya anarki di dalam masyarakat.

Tetapi di dalam masa yang sama orang-orang sepertinya mempunyai akal yang cerdas. Mereka merupakan orang-orang yang mampu berfikir dan bertindak mendahului zamannya. Yang agak malang, sumbangan mereka akan hanya diakui oleh orang yang hidup di zaman akan datang. Jika kita mempelajari sejarah dunia, pergolakkan zaman semuanya dianjurkan oleh mereka yang melanggar conventional wisdom tanpa mengira mereka itu adalah orang yang benar-benar baik, jahat ataupun diantara kedua-duanya. Galileo Galilei, Napoleon Bonaparte, Kamal Attaturk, George Washington adalah beberapa contoh orang-orang yang berani melanggar kebiasaan umum dan kemudian mengubah sejarah. Di rantau kita Jose Rizal [Filipina], Sukarno[Indonesia], Ibrahim Yaakob [Malaya], Mat Salleh [Sabah], Azahari [Brunei] adalah sekadar beberapa contoh orang-orang yang berani dan keberanian mereka mengundang sanjungan atau kejian di belakang hari, kerana tindakan mereka melanggar kebiasaan dan kefahaman masyarakat dan / atau pihak berkuasa.

Bagaimana conventional wisdom mengenai orang-orang Kadayan?

Jangan khuatir, soalan diatas akan mendapat jawapan segera dari orang yang kita tanyakan, baik orang itu Kadayan ataupun bukan. Jika orang itu ialah orang Kadayan besar kemungkinan jawapan yang bakal kita perolehi adalah seperti berikut

"Inda ada apa-apa yang kan dibanggakan, Inda ada sultan, Inda ada aja, Inda ada kaajaan sama asal-usulnya inda diketahui”


Iya kah begitu? Bagaimana jika ada sesorang yang mencabar convensional wisdom ini dengan mengatakan

KADAYAN sebenarnya mengasaskan TAMADUN DUNIA
KERAJAAN KADAYAN adalah IBU KERAJAAN TERTUA di era Pleistocene dan
KADAYAN adalah pengasas kerajaan pertama di BORNEO



Reaksi pertama kita yang paling mungkin ialah dengan tiga ungkapan berikut:

”huh”
”iya kian”
”Jaih pakah kau ni, inda kau jaih?”


Codec Cadaianicus, Jul 2006.

Comments

hana - kapaluian sadunia? |2006-07-11 17:36:37
dapat jua diubah jadi kapaluian sadunia tu

No comments:

Post a Comment