Sunday, July 23, 2006

Atlantis Kadayan Siri 4

Written by codec cadaianicus

Revised text version, 06 Jun 2008.

Bangsa Kadayan Adalah Bangsa yang Amat Purba

Sebenarnya sejak siri pertama saya ingin memperkatakan perkara ini.

Kadayan adalah bangsa purba, wujud lebih lama dari empayar Rom dan Empayar China. Merekan pernah mengukir sejarah gemilang sebelum hidup terasing dan bersendirian. Orang Kadayan terpisah dari kegemilangan bangsa mereka sehingga kini menerima tanggapan sebagai bangsa yang terkucil, berjumlah sedikit dan tidak mempunyai tinggalan yang patut dibanggakan.

Saya percaya kadayan adalah bangsa yang purba dan mempunyai sejarah yang amat gemilang. Biar saya cuba berkongsi pandangan dengan para pembaca mengenainya dan kemudian membandingkan betapa jauhnya kepercayaan saya mengenai bangsa kadayan berbanding dengan tanggapan umum.

Orang Kadayan mengalami liku-liku perjalanan yang panjang sebelum menjadi orang Kadayan yang kita kenali sekarang. Kepercayaan saya mengenai orang Kadayan adalah, mereka telah melalui lima peringkat perjalanan yang panjang dan penuh liku sebelum menjadi orang ‘Kadayan’ moden yang kita kenali sekarang ini. Kelima-lima peringkat itu dipaparkan seperti berikut.

1. Peringkat Kadayan yang pertama: Atlantis

Nusantara dan Borneo memang pernah mempunyai tamadun terbesar dunia pada masa purba. Kerajaan ini wujud pada era zaman ais terakhir, dikenali sebagai penghujung Era Pleistocene kira-kira 11,600 tahun yang lepas. Setelah paras air meningkat begitu tinggi, daratan yang tertinggal adalah seperti apa yang kita kenali sebagai semenanjung Malaysia, Borneo, Jawa, Sumatera dan wujud di mana-mana peta moden.

Banyak pakar-pakar sejarah mengatakan bahawa Nusantara adalah pusat tamadun dunia yang pertama kerana kesesuaian kawasan berkenaan untuk membentuk kerajaan dan misteri kemahiran membuat tembikar yang tiba-tiba berlaku di kebanyakan pelusuk dunia selepas era Pleistocene.

Anggaran pada masa itulah juga Plato, seorang ahli falsafah Greek menceritakan mengenai kewujudan satu ibu tamadun yang terbesar dan bernama Atlantis dan Lumeria. Kerajaan ini amat besar dan maju sehingga beliau mengatakan bahawa ia adalah ibu kepada segala tamadun yang ada di dunia ini.

Hanya Plato yang menyebut kerajaan ini sebagai Atlantis. Tetapi kerana ia dimaklumkan oleh seorang yang terkemuka seperti beliau, lagenda mengenainya sentiasa menarik perhatian dan lagendanya diperkatakan sehingga sekarang. Apa yang menarik ialah, beberapa beberapa pakar menyatakan bahawa tapak kerajaan Atlantis adalah kawasan yang merangkumi Borneo dan perairan di sekitarnya1. Kerajaan ini musnah akibat kenaikan paras laut sehingga 200 kaki. Tetapi, samaada pusat tamadun itu bernama Atlantis atau tidak, nusantara memang pernah membentuk tamadun dunia.

2. Peringkat Kadayan yang kedua: Atlantis Lumeria

Kemusnahan kerajaan mereka menyebabkan orang-orang Atlantis berhijrah ke merata tempat di seluruh dunia terutamanya ke tanah besar China sehingga ke Siberia, ke Polynesia, Mikronesia dan New Zealand, Ke Amerika Utara dan Amerika Selatan.

Sebahagian dari mereka berhijrah ke lembah Indus bagi membentuk tamadun yang tidak kurang hebatnya iaitu Atlantis Lumeria. Catatan tua mengenai tamadun ini dapat dikesan sehingga 5,000 tahun yang lalu. Bak kata pepatah “Tempat jatuh lagi dikenang, apa lagi tempat bermanja”. Lagenda Atlantis yang asal adalah menjadi sumber inspirasi mereka bagi membentuk ‘anak-anak’ tamadun di merata ceruk rantau dunia. Inspirasi ini mempengaruhi senibina, tulisan, pencapaian dan cerita mitos bagi semua ‘anak-anak tamadun’. Walau di mana mereka berada, atlantis asal yang merupakan ibu tamadun dan kesedihan mengenai kemusnahan atlantis menjadi model ikutan dan diceritakan turun temurun.

Atlantis yang tenggelam adalah satu kisah tragik dan dikenang zaman berzaman. Ramai dikalangan keturunan mereka tetap mengunjungi kawasan Atlantis yang telah menjadi lautan dan yang tinggal ialah gugusan pulau yang amat banyak sebagai tempat persinggahan.

Ini adalah antara sebab kenapa kerajaan-kerajaan India sentiasa berminat dengan kawasan nusantara di sepanjang zaman purba dan pertengahan. Sebahagian mereka mengambil keputusan untuk tinggal semula, berkampung dan bernegeri2 di serpihan daratan negeri ibu tamadun yang sungguh dibanggakan. Kerajaan ini silih berganti, berkembang, timbul dan tenggelam bertali arus. Satu dari kerajaan anak tamadun seumpamanya yang paling lama dikesan ialah kerajaan Kutai3 , bertapak di Borneo.

3. Peringkat Kadayan yang ketiga: Kutai Karta Negara

Kutai adalah kerajaan hindu yang pertama di Borneo dan di seluruh nusantara. Kutai adalah kerajaan orang-orang Kadayan di Borneo. Antara hubungan terawal indo-nusantara [lihat: asal nama ‘indo-nesia’ adalah gabungan perkataan India dan kepulauan nusantara yang menggambarkan betapa eratnya hubungan kedua wilayah berkenaan dicatat seawal abad pertama dan kedua selepas masihi]. Agama Hindu ditukar dengan Buddha, selaras dengan reformasi yang dibuat di India oleh Gautama Buddha dan menyaksikan mahzab Hinayana dan Mahayana berkembang di nusantara termasuk Borneo.

Pada tahun 144 masihi, Fa Hsien seorang pandita Buddha berbangsa Cina singgah di Java-Dwipa dan tinggal di sana selama lima bulan [perlu diingat bahawa di dalam dunia purba, Borneo adalah dikenali sebagai Jawa Besar dan pulau Jawa sebenar dikenali dengan Jawa Kecil. Juga kemudian dikenali sebagai Varuna Dvipa dan Java Dvipa]. Diantara Raja Kutai hindu yang terkenal ialah Kudungga, Devawarman, Aswawarman dan Mulawarman.

Kerajaan Kutai berkembang sehingga abad ke 19 dan ia merupakan kerajaan orang-orang Kadayan.

Pada abad ke 13 di Muara Sungai Mahakam juga berdiri kerajaan Kutai Kartanegara [besar kemungkinan merupakan lanjutan dari kerajaan Kutai lama] yang didirikan oleh seorang pembesar dari kerajaan Singasari yang bernama Raden Kesuma yang bergelar Aji Batara Agung Dewa Sakti. Asimilasi (penyatuan) kedua kerajaan tersebut [Singasari dan Kutai] terjadi pada Abad ke 13 melalui perkawinan politik. Pada abad ke 14 melalui perang besar sehingga wilayah Kerajaan Kutai Kartanegara menjadi sangat luas dan namanya berubah menjadi Kerajaan Kutai Kartanegara Ing Martadipura4.



4. Zaman kabur Kadayan: Dari Kutai ke Berunai

Istilah ‘Kadayan’ hanya wujud di kawasan kekuasaan kesultanan Brunei. Aneh bukan? Bangsa ‘Kadayan’ tidak wujud di Kutai, kampung halaman orang-orang ‘Kadayan’. Di sana mereka dikenali sebagai melayu atau melayu kutai atau dengan ringkas sebagai ‘orang Kutai’.

Orang-orang Kadayan menjadikan kawasan pantai barat laut Borneo sebagai kawasan kediaman mereka sejak 500 tahun yang lepas. Mereka terpisah langsung dari kampung halaman mereka dan kemudian membentuk satu komuniti etnik yang baru iaitu Kadayan.

Perkara ini adalah berpunca daripada pergolakan politik purba di antara kerajaan Kutai dan Kerajaan Brunei.

Zaman ini adalah titik masa kritikal yang mewujudkan bangsa ‘Kadayan’ moden

Kerajaan Kutai amat berkuasa seabad lebih dahulu dari Brunei, dan pada abad selepas itu, iaitu abad ke 15 Brunei telah melingkarkan kuasanya ke atas kerajaan Kutai.

Brunei juga merupakan kerajaan purba5. Orang-orang Cina purba memanggilnya sebagai Po-ni. Kerajaan awal Brunei berada di bawah takluk empayar Sri Vijaya pada abad ke tujuh dan pernah juga dijajah oleh empayar Majapahit. Zaman kesultanan islam Brunei bermula pada abad ke 15 dan mendominasi kawasan utara pulau Borneo dan Kesultanan Sulu disepanjang abad ke 16.

Brunei menguasai pantai utara Borneo dan kepulauan Sulu pada abad ke 166. Brunei malah menguasai seluruh persisir pulau Borneo dan sehingga ke Manila pada zaman ini. Brunei terutamanya amat berkuasa di bawah sultannya yang kelima iaitu Sultan Bolkiah (1473-1521). Baginda amat terkenal dengan kuasa lautnya malah berjaya menawan Manila untuk beberapa ketika7.

Kerajaan ini berterusan sehingga abad ke 18. Masalah kemudian timbul di abad ke 18. Semua kerajaan melayu di seluruh Borneo termasuk Brunei dan Filipina, mereka menjadi kerajaan yang amat lemah bermula dari abad ke 18. Di abad itu, kekuasaan sultan Brunei dan sultan Sulu yang dahulunya berkuasa hanya berkisar di kawasan istana mereka [sendiri] sahaja
8.

Bukan sahaja kritikal, zaman ini adalah zaman kabur di mana terdapat dua kemungkinan yang mewujudkan orang Kadayan. Ini kerana amat mungkin Kutai dan Brunei pernah mendominasi antara satu sama lain kerana kedua kerajaan berkenaan berkuasa pada abad yang berbeza. Zaman emas Kutai ialah pada abad ke 14 manakala Brunei melalui zaman keagungan di bawah pemerintahan Sultan Bolkiah pada abad ke 15.

Jadi mana-mana satu kejadian berikut boleh mewujudkan orang ‘kadayan’ di pantai barat laut Borneo:

Brunei didominasi dan menjadi ‘Kutai Subject’ – sebahagian tentera perlu ditinggalkan untuk menjaga sempadan dominasi mereka

Kutai didominasi dan menjadi ‘Brunei Subject’ – tentera dan orang awam Kutai dikerah untuk menjaga kawasan kritikal Brunei iaitu kawasan pedalaman yang terdedah kepada ancaman suku ‘darat’

Diantara percaturan yang dimaksudkan itu ialah orang kadayan diimport untuk bertindak menjadi benteng pertahanan di bahagian pedalaman [darat] kerana ianya diperlukan oleh kerajaan Brunei untuk menghadapi tindakan dari orang darat. Ia juga penting untuk kelangsungan kerajaan Brunei kerana kekuatan angkatan Brunei adalah tertumpu di laut. Tidak menghairankan sehingga ke hari ini orang kadayan dianggap sebagai oang daat.

Sebahagian orang-orang Kutai samaada berhijrah secara sukarela ataupun terpaksa ke kawasan pemerintahan Brunei. Ini adalah sebahagian dari percaturan politik antara kerajaan diantara kerajaan yang menguasai dan dikuasai.


5. Kadayan Moden

Kitalah Kadayan moden. Kadayan, yang terasing dan menjadi bangsa tersendiri di Pulau Borneo. Mereka mendiami kawasan pesisiran pantai barat ke arah darat pulau Borneo memanjang dari daerah Sibuti di Sarawak, meleret sehingga ke Brunei dan melangkau sehingga ke kawasan Kuala Penyu di Sabah.

Kita harus berbangga kerana bangsa kita adalah bangsa yang besar dan kebanggaan itu harus kita tanam dengan membuktikan dakwaan teori asal usul kadayan ini bahawa

KADAYAN sebenarnya adalah bangsa yang purba, wujud di era Pleistocene dan mengasaskan kerajaan pertama di BORNEO.

Bersambung ke siri 5.

--------------------------------

Nota Kaki

1Koenraad Elst, 2005. An Atlantis in the Indian Ocean. Review of Stephen Oppenheimer: Eden in the East by Koenraad Elst. Accessed on 15 Oct 2005. http://www.swordoftruth.com/swordoftruth/archives/byauthor/koenraadelst/aaitio.html

2atributetohinduism.com, 2005. A Tribute to Hinduism - Seafaring in Ancient India. Accessed on 21 oct 2005. http://www.atributetohinduism.com/Seafaring_in_Ancient_India.htm

3arts.nie.edu.sg, 2006.Peradaban-peradaban Melayu Awal. NOTA EAD183: Kuliah 1. Accessed on 25 Jan 2006. http://www.arts.nie.edu.sg/mlc/nota_ead183.htm

4Gimonca,com 2002. Sejarah Indonesia. An Online Timeline of Indonesian History. Accessed on 12 Jun 2002. http://www.gimonca.com/sejarah/sejarah01.htm

5an tentunya terpulang kepada mereka untuk mendakwa bahawa mereka juga datang dari keluarga atlantis, tulisan ini hanya menumpukan kepada kepentingan orang-orang Kadayan – pengarang.

6BorneoDelight.com, 2001. History of Borneo. Accessed on 25 Jun 2001. http://www.borneodelights.com/library/nature/historyofborneo.asp

7globaledge.msu.edu, 2001. A Brief History of Brunei. Accessed on 18 Jan 2001. http://globaledge.msu.edu/ibrd/CountryHistory.asp?CountryID=15&RegionID=3

8aseanfocus.com, 2006. Brunei. History of South East Asia. ASEAN FOCUS GROUP. Accessed on 17 Jul 2006. http://www.aseanfocus.com/publications/history_brunei.html

Comments


Anonymous |2008-10-11 10:03:42


anessssssssss - kadayan |2009-06-22 18:32:28
kadayan is best

No comments:

Post a Comment