Friday, August 25, 2006

Bajet, Rokok dan Penulis Kadayan

Written by KaaWai ^TaNaH^

Part I

Bajet, perkataan pelik yang ditulis buat pertama kali pada tahun 90an oleh kerajaan Malaysia bagi menggantikan istilah sebelumnya iaitu "belanjawan". Tetapi ianya tidak pelik jika disebut kerana rata-rata mengetahui maksud perkataan berkenaan yang dianggap datang dari perkataan Inggeris "budget".

Tetapi sebenarnya bukan. Asal perkataan "budget" datang dari perkataan lama bahasa Perancis iaitu "bougette" yang bermaksud beg kecil. Ini kerana menteri kewangan di Perancis biasanya membawa beg kecil [yang mungkin berisi wang] semasa membentangkan bajet negara. Perkataan ini pertama kali diguna secara meluas di England insiden sesi parlimen pada tahun 1733 dimana Perdana Menteri dan Chancellor Exchequer, Sir Robert Walpole dituduh membuka [mengosongkan] bajet negara.

Selesai dengan maksud bajet. Tetapi Malaysia sebenarnya bukan sebuah negara yang terlalu miskin, malah bukan tergolong di dalam negara miskin pun. Statusnya ialah termasuk ke dalam peringkat atas negara sedang membangun dan mendekati kepada negara maju. Rasanya kita tidak terlalu miskin sehingga perkataan "bajet" pun kita terpaksa import menggantikan "belanjawan". Sedangkan perkataan belanjawan sebenarnya lebih tepat menerangkan maksud yang diinginkan berbanding dengan bajet yang asalnya membawa maksud sebuah beg kecil.


Apa kena mengenanya beg lama perancis di dalam belanjawan Malaysia?

Jika perkataan beg kecil itulah juga yang amat kita suka untuk menerangkan bajet, bolehlah kita namakan dengan juli, jambil, bahai dan seumpamanya.

---------------------------------------------
Part II

Bajet 2007 dijadual akan dibentang pada 1 Sept 2006 ini di Dewan Rakyat.

Menteri Kewangan Kedua Tan Sri Nor Mohamed Yakcop (sic. ) dipetik oleh Bernama [14 Julai 2006] sebagai berkata bahawa bajet 2007 akan memberi lebih peruntukan kewangan selain menangani cabaran semasa seperti peningkatan yang tinggi di dalam harga minyak dan kadar faedah. Selain itu beliau berkata bahawa sektor perusahaan kecil dan sederhana akan menjadi fokus utama bajet kali ini.

Tiada masalah dengan itu kerana ianya adalah rutin tahunan kerajaan. Tetapi sejak dua-tiga tahun yang lalu, kerajaan telah mengamalkan langkah malas untuk mengumpulkan wang. Caranya ialah menaikkan cukai rokok dan minuman keras pada kadar yang tidak manasabah. Bagi merasionalkan polisi ini, kerajaan mengemukakan alasan kesihatan dan penyakit dan sikap kerajaan untuk tidak menggalakkan rakyat merokok.

Tetapi alasan ini sebenarnya hanya datang dari ahli-ahli ekonomi yang ketandusan ide untuk mengurus sumber pendapatan negara.

Mereka berselindung di atas alasan-alasan basi yang dikemukakan saban tahun iaitu

a) Kerajaan komited untuk membenteras tabiat merokok di kalangan rakyatnya.

b) Merokok dan meminum minuman keras merupakan tabiat buruk yang patut dijauhi.

c) Kerajaan perlu membelanjakan banyak wang untuk hospital dan perubatan kerana tabiat merokok dan minuman keras.

Sedangkan hakikat sebenar ialah:

a) Kerajaan tidak berniat mengharamkan penjualan rokok kerana ia adalah perniagaan besar dan amat menguntungkan. Sebab itulah kerajaan tidak bersikap proaktif didalam membendung masalah rokok dan minuman keras, jika ia benar-benar dikaitkan dengan masalah kesihatan. Proaktif, seperti langkah kerajaan membendung pornografi di kalangan remaja.

b) Cukai rokok dan minuman keras boleh dinaikkan sesuka hati kerana masyarakat tidak akan bersungut atas alasan kesihatan.

c) Cukai rokok dan minuman keras mendatangkan pendapatan yang besar terhadap kerajaan Malaysia DAN,

Masalah lain yang tidak diendahkan oleh ahli-ahli ekonomi negara ialah:

a) Merokok dan minuman keras adalah satu tabiat yang melibatkan ketagihan dan sukar dihentikan.


Nak salahkan rakyat juga kerana membeli rokok?

Ketagih nikotin dan alkohol adalah kelemahan sipenagih. Tetapi moralnya tetap sama di mana-mana. Kelemahan mereka yang mengalami ketagihan iaitu perokok dan pemabuk tidak patut diperalatkan menampung keperluan kewangan negara.

Kalau masalah ketagihan ini boleh dipergunakan atas alasan untuk membangunkan negara, kerajaan bolehlah memperluaskannya untuk mencukai kelompok-kelompok manusia bermasalah yang lain. Mungkin kita boleh mula mencukai aktiviti pelacur, orang-orang yang menerima bantuan beratus ribu kerana hendak menjalani pembedahan, perompak, pembunuh dan seumpamanya.

b) Tabiat merokok dan meminum minuman keras melibatkan semua taraf sosial masyarakat dari orang papa sehingga orang kaya. Lebih-lebih lagi golongan kolar biru, buruh, petani, penternak, nelayan. Walaupun tidak semestinya, golongan bawahan mengaitkan rokok [malah setengahnya minuman keras] sebagai satu barang keperluan; barang perlu yang patut di bawa ke tempat kerja dan perlu digunakan semasa bekerja. Contohnya


Ramai nelayan ke laut dengan bekal nasi, kopi dan rokok!


Ramai pekerja kontrak bekerja dengan bekal nasi, kopi dan rokok!


Ramai petani ke ladang dengan bekal nasi, kopi dan rokok!


Oleh kerana ia melibatkan ketagihan, langkah menaikkan harga rokok mungkin juga mengakibatkan kesan-kesan negatif kepada "bajet" kerajaan seperti berikut :

i) Pertambahan perbelanjaan keluarga yang bakal menjadikan mereka lebih miskin.

ii)Mereka dengan berat hati beralih kepada rokok yang lebih murah, lebih merbahaya dan lebih terdedah kepada masalah kesihatan. Bagi minuman keras, mereka beralih kepada arak buatan sendiri sebagai alternatif untuk mabuk. Akibatnya kerajaan akan terpaksa membelanjakan lebih wang untuk peruntukan hospital dan perubatan.

c) Peningkatan tinggi rokok dan minuman keras menggalakkan pasaran gelap (black market trading) bagi kedua barangan ini. Ianya akan menjadi lebih berleluasa semakin tinggi cukai dikenakan. Ini kerana perniagaan tanpa sebarang tanggungjawab percukaian adalah amat menguntungkan.

Akibatnya kerajaan terpaksa berbelanja lebih sama ada secara langsung atau tidak langsung:

i) Secara langsung kerana meningkatkan langkah penguatkuasaan mencegah pasaran gelap melalui jabatan-jabatannya. Agen penguatkuasa terpaksa diperbesarkan, logistik terpaksa ditambah dan belanjawan kerana perkara ini juga meningkat

ii) Secara tidak langsung kerana kehilangan pendapatan akibat berleluasanya pasaran gelap.

Oleh itu, langkah menaikkan harga rokok sebagai cara cepat untuk menampung defisit perbelanjaan saban tahun haruslah dikaji semula secara bijaksana.

--------------------------------------------

Part III

Sambil memikirkan mengenai kecenderungan bajet kerajaan, rupa-rupanya sudah setahun berlalu apabila ide mengenai kadayanuniverse.com ditimbulkan oleh kawan-kawan sehingga laman web ini ditubuhkan.

Secara jujur, kita masih lagi terlalu miskin dengan kehadiran penulis-penulis kadayan yang sanggup meluangkan masa untuk menyumbangkan sesuatu kepada masyarakat Kadayan. Adalah diharapkan di masa yang akan datang lebih ramai penyumbang akan ikut serta bersama-sama kadayanuniverse.com.
--------------------------------------------

Part IV

Sehubung dengan itu, kolumnis kadayanuniverse.com Sdr. Amde Sidik ketika dihubungi mengumumkan bahawa "About Kadayan ... part 17 " merupakan siri terakhir beliau di dalam topik berkenaan. Satu pengakhiran yang menarik kerana selepas berbelas siri, akhirnya kita menjenguk latarbelakang Perdana Menteri Malaysia, Pak Lah yang berdarah kadayan dari sebelah ibu beliau.

Kadayanuniverse.com mengucapkan terima kasih kerana sumbangan beliau dan mengharapkan beliau terus menulis bersama-sama kita.


Mungkin Sdr. Amde akan terus bersama kita dengan siri lain pula, siapa tahu?

No comments:

Post a Comment