Wednesday, June 13, 2007

Pasuu Unak, 1927

Written by Arimi Sidek

Pasoo Kadayan ("Passu Unak"), 1927

... telah dibuat oleh seorang Kadayan di Sibuti dan teknik pembuatannya lebih terperinci berbanding dengan perangkap - perangkap berduri yang lain. Rotan bulat adalah digunakan untuk menjalin sisinya secara melintang. Panjangnya 3 kaki 7 inci dan lebar mulutnya ialah 7 inci. Nama Kadayannya ialah "Passu unak" ” - Swayne, 1927.


Fig. 3a (Di atas - Menunjukkan satu perangkap yang) telah dibuat oleh seorang Kadayan di Sibuti dan teknik (pembuatannya) lebih terperinci berbanding dengan (perangkap - perangkap berduri) yang lain. Rotan bulat adalah digunakan untuk menjalin sisinya secara melintang. Panjangnya 3 kaki 7 inci dan lebar mulutnya ialah 7 inci. Nama Kadayannya ialah "Passu unak" (perangkap berduri) (Swayne, 1927)1.

Orang-orang Kadayan memang mahir di dalam membuat peralatan menangkap ikan sara diri.

Pasoo biasanya tidak mempunyai injap dalaman seperti bubu. Sebaliknya, bentuk asas pasoo adalah seperti kon yang tirus ke hujung. Jadi dengan sendirinya ia adalam berbentuk dan berfungsi seperti injap bubu. Ikan yang berenang merentasi bahagian dalam pasoo akan terperangkap di bahagian hujung. Ia tidak boleh berpatah balik kerana sisiknya tersangkut pada duri rangka pasoo.

Berikut merupakan artikel yang disiarkan pada tahun 1927 mengenai sejenis peralatan yang dipanggil "pasoo". Mengikut artikel berkenaan,

"Perangkap-perangkap sebegini nampaknya adalah di dalam pengetahuan hampir semua suku-suku Borneo, agaknya, di mana ianya digunakan di kawasan berair cetek dan di atas arus, ia tidak begitu mendapat perhatian seperti mana bubu biasa. Satu selidik di daerah Miri, Sarawak (yang terletak di antara Teluk Breaker dan sungai Baram (Bakam?)), menjumpai tiga jenis yang berlainan. Penduduk-penduduk di sini ialah orang-orang Melanau, Penan, Kadayan dan sejumlah orang-orang Melayu, sejumlah kecil orang-orang Iban yang bekerja di lapangan minyak kepunyaan kerajaan Sarawak. Kesemua suku-suku in adalah biasa menggunakan perangkap, tetapi sebenarnya perangkap ini hanya benar-benarnya digunakan di sungai Suai (Penan),sungai Sebuti (Sibuti) (Kadayan) dan sungai Bakam (Baram?) (Swayne, 1927)"2.

Pada umumnya, kelemahan pasoo ialah ia kurang "versatile" berbanding dengan bubu. Ia disasar untuk menangkap ikan jenis tertentu terutamanya "Butong", pada saiz yang bersesuaian. Terlalu kecil, ikan akan malasut dan terlalu besar duri pasoo mungkin tidak cukup untuk memerangkapnya di dalam pasoo. Selain itu ikan yang masuk harus dari jenis yang bersisik.

Produktiviti pasoo adalah rendah. Pasoo hanya boleh memerangkap seekor ikan pada satu-satu masa.
Berdasarkan artikel ini, nampaknya pasoo orang Kadayan di zaman dahulu adalah lebih kompleks berbanding dengan pasoo biasa yang berbentuk kon.

Ia dengan sendirinya menjadi bubu, bukan injap, dan ia lebih berkesan untuk menangkap ikan berbanding dengan bubu biasa kerana rangkanya adalah dibuat daripada tumbuh-tumbuhan berduri.

Lebih dari itu, diantara ketiga-tiga variasi perangkap berduri yang diperolehi oleh pengarang di Miri pada ketika itu, "pasuu unak" Kadayan merupakan perangkap yang paling kumpleks dan "canggih".

Nota: Anda boleh melihat semua variasi perangkap berduri dengan mengklik gambar "pasuu unak" di atas.

---------------------------------------------------------
End Note:

1Teks asal

"Fig. 3a was made by a Kadayan at Sebuti and is of a much more elaborate technique than the others. The rotan weft for the sides are undressed. The length is 3 feet 7 inches and the width at the mouth, 7 inches. The Kadayan name is "passu unak" (a thorn trap)".

2Teks asal

"Traps of this kind appear to be known to most of the tribes of Borneo, though, as they are used in shallow streams and above tidal water, they do not attract much attention as commoner types. An enquiry in the Miri district, Sarawak (which lies between Breaker Bay and the Baram river), produced three distinct varieties. The inhibitants are Melanaus, Penans, Kadayans, with a number of Malays, and a few Ibans, the last employed by the government or the Sarawak Oilfields. All these people are familiar with the traps, but it was found that only in the Suai (Penan),Sebuti (Kadayan) and Bakam (Melanau) Rivers they were actually in use (Swayne, 1927).



Source:

Swayne, J.C., 1927. 93. Thorn-Lined Traps. Original Articles. With Plate H. Borneo: Technology. Thorn-Lined Traps by J. C. Swayne. Man (Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland), Vol. 27. (Aug., 1927), p. 141

No comments:

Post a Comment