Friday, August 15, 2008

Peminta Sedekah Melayu di internet

Written by giin buagas

Dia ni memang tidak syak lagi merupakan peminta sedekah di alam siber. Kalau ikut namanya Azfarizal Effendi Abdullah (berdasarkan nombor akaun-akaun yang didakwa sebagai miliknya).




Azfarizal memang terkenal di yahoogroups dan google.com.



Modus operandi beliau senang saja, menggunakan YahooGroups reminder untuk mengeluarkan peringatan setiap jam / hari menagih derma dari sesiapa yang bersimpati biarpun cuma RM1.



Agaknya tiada sebarang kesalahan undang-undang yang dilanggar Azfarizal selain dari menjual maruahnya sendiri dan menjaja nama di seluruh dunia sebagai orang papa dan meminta ehsan orang ramai.

Tapi TIADA BEZA Asfarizal dangan pengemis yang menadah tangan di Puduraya, Chow kit, Georgetown, Kota Kinabalu; semua mereka adalah pengemis.



Kepada Asfarizal, hentikanlah, buat malu bangsa awak sendiri saja. Kalau sengkek sangat pegi jual burger lagi baik dari minta sedekah.

Tapi, bagaimana pula halnya dengan nama-nama bank yang dijajanya? Apa bank tuan-tuan tidak mempunyai apa-apa masalah dengan aktiviti pengemis cyber, misalnya imej bank tuan-tuan yang turut dijaja ke dunia pengemis dan menjadi infrastruktur pengemis ...

Boleh buat sesuatu ke dengan akaun pengemis ni?

No comments:

Post a Comment