Bugang, Tu'ak dan Punggok

Monday, October 27, 2008
Author kaawai Category , , , , ,

Written by Kalajiau Ingaa

“Taabang tu'ak taabang bugang, tinggal pungguk sa oang-oang”

Simpulan bahasa di atas merupakan paambahan oang-oang tuha kadayan. Ia menerangkan tentang perasaan pilu dan sayu apabila ditinggalkan keseorangan dan hidup bersendirian.
Bagi orang orang tua, ianya merujuk kepada keadaan pasangan laki-bini yang tinggal mengharungi hidup terasing dari anak-anak. Sebabnya, mungkin anak-anak mereka telah pun mempunyai kehidupan sendiri. Mereka telah berumahtangga dan memiliki tempat tinggal di tempat lain.

Kesunyian dan kepiluan yang lebih parah berlaku jika pasangan mereka, sama ada si suami atau si isteri, telah menyahut panggilan Ilahi terlebih dahulu.

"Lantung-lantung, duduk-duduk malihat dinding, limpang-limpang malihat hatap"

Nasib baik di zaman serba canggih ini ada kemudahan telefon, internet dan TV. Jika tidak entah apa yang hendak dibuat oleh mereka. Tapi bagi orang tua yang separa-buta huruf, hatta internet mungkin tidak begitu berguna kepada mereka.

Anak-anak pula bukan semestinya kejam, walaupun ramai juga di kalangan anak-anak yang tidak begitu ambil peduli akan kemaslahatan ibu bapa mereka selain dari menghulurkan wang dan berziarah menjengah si tua uzur sekali sekala. Tidak perasan dengan ketidak perihatinan mereka terhadap ibubapa dek kesibukan mengurus kehidupan sendiri yang serba mencabar, mungkin.

Lagi pula, mengurus perasan ibubapa juga bukan satu perkara yang mudah. Mahu dibawa tinggal bersama-sama, ibubapa mereka sendiri tidak mahu. Mereka selesa dan merasa bebas untuk hidup dan mati di rumah sendiri.

Masalahnya "membiarkan" ibu atau bapa atau keduanya bersendirian di kampung sebenarnya juga merupakan satu penyiksaan yang tersendiri. Sakit pening mereka terpaksa bergantung harap kepada jiran tetangga. Menyentuh tentang jiran tetangga, terpulanglah pula kepada jiran tetangga yang bagai mana. Jika mereka tergolong sebagai prihatin itu sudah cukup untuk menenangkan fikiran. Tetapi bagaimana jika jiran tetangga itu jenis yang tidak ambil pusing, “kau kau, aku aku?” Tambah pula lagi satu masalah. Lagipun manalah sama layanan jiran tetangga berbanding dengan anak sendiri.

Rumah orang tua-tua kan ada, kata seorang kawan. Buat apa nak sentimental, nanti kita sendiri kalau dah tua esok pun kenalah mempersiapkan fikiran untuk menghadapi kehidupan yang pilu di hujung usia. Menarik juga bunyinya, tetapi bagi orang Kadayan, perkara ini masih jauh dari kebiasaan yang diamalkan oleh masyarakat, bukan maksudnya tidak berani.


Lagi pula, teringat satu kisah di zaman dahulu. Seorang lelaki telah menghantar bapa beliau yang telah tua dan uzur ke sebuah gua untuk menghabiskan sisa-sisa hidupnya di sana. Si atuk yang tua dengan segala rintihan pilu memohon supaya lelaki itu – anaknya tidak menghantarnya ke gua berkenaan. Mohonlah, supaya dia dapat terus berteduh dan tumpang bahagia di rumah anaknya itu. Tetapi rintihan berkenaan tidak diendahkan, lalu didukunglah bapanya, sehingga ke gua berkenaan dan tiada lagi khabar berita mengenainya. Mati sudah tentu.

Masa berlalu dan giliran lelaki berkenaan pula yang menjadi tua. Lalu suatu hari, anaknya pula yang hendak mendukungnya ke gua untuk maksud yang sama. Lalu lelaki itu melakukan perkara yang sama, merayu, merintih dan memohon supaya dia tidak di hantar ke gua.

Kata anaknya, “sewaktu kecil dulu, saya tengok abah melakukan perkara yang sama kepada atuk, jadi saya hanya mencontohi apa yang pernah saya lihat sebelum ini”.

Mungkin berbunyi agak sentimental, tetapi itu belum lagi masuk kisah si Tanggang, Malim Kundang dan lain-lainnya. Kesimpulannya, semampu mungkin kita harus berusaha untuk mempastikan kebajikan dan perasaan ibu bapa terjaga, bukan setakat menghulurkan wang ringgit semata-mata demi mengelakkan orang tua menjadi “pungguk” yang bersendirian

 
Comments
   
   

Aliesofie - Re. Burung Tu'ak dan Bugang
   
|2008-10-28 20:01:43

Kalau nya kadayan di Brunei Darussalam burung Bugang anitah yang suka membawa khabar inda baik bila ia berbunyi siring rumah diwaktu malam. Kunonnya ada adatah orang kan Nuhon atau sakit kuat sebagai tanda tanda orang hampir siring rumah kan Nuhon. Kepercayaan ini masih dipercayai oleh orang tuha tuha kitani di Brunei Darussalam yang lahir sebelum tahun 70an.Tetapi generasi muda kitani inda ingau lagi pasal bunyian bunyian burung burung membawa khabar ani. Kerana agama kitani Islam sudah kuat berkembang. Begitu jua ceritanya dengan burung Tuit-tuit bila berbunyi dan lacus lacus terabang barang kepala. Apalagi bila masa menyiut Mengkutut/Bangkutut (udang air tawar) lakas lakastah mulih ketungkalan takut ada yang kan Nuhon dikampung. Bugang jua mun ia hinggap di Bubung rumah masyarakat kitani dahulu lakas lakas makan doa selamat tolak bala ditakuti mati serumah. Begitulah sedikit ceritanya ditempat kami di Negara Brunei Darussalam yang ada masih mempercayainya. .


Mohd - Burung Bugang
   
|2008-11-01 11:51:09

Salam, banar 2. Even sampai haie ani mun d kg Limbang pun masi g ada kepecayaan mcm a2. Mun kami d kg. sibuk tah tangah ngunjar badil n marcun kan d latupkan aaah burung bugang bebunyi. D Seria pun mun mama tedangar ada bunyi a2, ingau tah mama merista sapa g sakit d kampung. Apa pun a2 hanyalah kepercayaan orang daulu2.


ALIESOFIE - KATA BUGANG

|2008-11-03 21:54:31

Selain badil KATA BUGANG jua diamalkan oleh puak kedayan dahulu dengan membaca beberapa patah perkataan sahaja boleh membunuh burung Bugang dengan mematahkan bilah kayu dan hantak kaki kebumi lalu bugang itu pun mati jatuh. Mun sikarang ani ada kah inda lagi puak kitani mengamalkan ilmu kata Bugang ani. Siapa pandai atu ajar ajar eh!


jelan
   
|2008-12-10 14:31:43

Kata bugang atu ada pulang kakal yang pandai tu. aku ni uwang Limbang pulang tapi yang tahuku k.kg ada kg dBaunai atu tahu kata bugang atu nih. Mun besia setahuku alum ada nih.

Yang bunyi buung bugang atu,uwang tuha mulanya nganya yang pecaya tu eh..aie alum islam kuat banaa nih tu. Tahulah uwang tuha2 kadayang ani beiimu jamu.


Srumpun Kitani !!! - BUGANG dan TO'AK.....
   
|2008-11-25 00:12:43

BUGANG ni sama jua Rupanya dengan TO'AK tu. Cuma bulunya nganya yang ada lain sedikit. Mungkin BUGANG ni Laki pakah bah dan TO'AK ani Bini pakah jamu.Kalau Pengunjung Saudar2 dari Brunei melawat tah kmu jua di www.beritaborneo.blogsopt.com eh. Nulis tah kamu Artikal disana atu jua. Sumbang2 lah Berita dari Brunei....TQ


Aliesofie - KEDAYAN TAK HILANG DICYBER
   
|2008-11-28 01:37:44

Ada ku melawat nanti ke blog nyamu atu. Taima kasih ah membaitahu atu. Berpukong pukong (berpakat pakat) tah kitani dicyber menyatukan kaum kedayan semula di Merata Dunia. Salute to pengasas blog ani. Semoga tahun baru ani Kedayan Universe mempunyai caita caita kaum kedayan yang lebih banyak.


jelan
 
|2008-12-10 14:25:52

bisai jua ada laman web yang anak kadayan buat ani ah.. Dayi kadayan untuk kadayan.

0 comments:

Post a Comment