Saturday, October 25, 2008

Wajah Lampau Gasing Kadayan 2

Written by Kalajiau Ingaa

Gasing adalah permainan mistik

Sebenarnya gasing tradisi kadayan mempunyai wajah lain, selain dari yang selalu anda dengari. Permainan ini adalah sinonim dengan mistik.

Saya sendiri tidak pernah melihat bapa main gasing.

Kemaskini [teks] 03 Nov 2008

Tetapi menurut cerita ibu, bapa merupakan “die hard” gasing suatu ketika dulu. Hari-hari bergasing. Agaknya gasing sangatlah mengasyikkan, seperti asyiknya kita dengan internet sekarang ini.

Setiap kali sebelum berlawan pada keesokan harinya gasing-gasing beliau akan melalui upacara khas. Gasing-gasing akan dimandikan, ditangas dan disimpan di dalam bayung [bakul mengkuang] khas di suatu sunduk [sudut] rumah. Ibu sering dipesan jangan diendahkan jika ada apa-apa bunyi ganjil yang datang dari bayung berkenaan pada malam hari. Masalahnya Ibu saya adalah dari jenis “awu awu babawu” [ya memanjang tapi tak pula semestinya patuh].

"Ya", bilang ibu seperti biasa. Tetapi rasa ingin tahu nampaknya lebih tinggi berbanding dengan arahan yang perlu dipatuhi. Suatu malam, ibu terbangun dan mendengar bunyi kuisik-kuisik datang dari bayung berkenaan. Lalu antara takut takut berani dengan lampung minyak gas ibu menyuluhinya.

Percaya atau tidak, ibu menjadi terkejut beruk apabila mendapati gasing di dalam bayung madam [berpusing] dengan sendirinya. Peristiwa ini berlaku di pertengahan tahun 1950an.

Begitulah tinggi minatnya bapa bergasing sehingga nini laki (atuk) naik bengang melihatnya. Beliau lalu memberi tips cepu emas kepada ibu. “Tatak tali gasingnya, tauh gasing dalam pinggan bai batalam hidangkan aah lakimu atu” [Tetak tali gasingnya, simpan gasing dalam pinggan dan hidangkan pada suamimu].

Entah ibu benar-benar mengikutinya atau tidak, lupa pula saya nak tanya.

Nantilah saya tanyakan!

Comments


Mohd - gasing |2008-11-01 11:22:29
Salam, baru ku tau 2 mun gasing ada jua betangas. Mulah nini biani membuat gasing jua tapi nda pernah ku tedangar smpai betangas. Grenti hantap die hard fan bapa kita 2 dlm membuat n bemain gasing

adul
|2009-02-14 12:38:01
oang kadayan jua he...he...he...

PERMAINAN WARISAN !!!
- PERMAINAN WARISAN !!!
|2008-11-25 00:54:41
Pada bulan Febuari awal Tahun 2ooo, Saya telah dilantik Menjadi Pengurus Gasing Negeri Sabah dan juga dilantik menjadi Pengurus meminta Derma untuk Rombongan membawa Pemain2 Gasing Negeri Sabah ke Semenajung Malaysia.Pertandingan itu adalah Pertandingan Gasing Malaysia dan Pasukan yang memenangi akan menjadi Wakil ke "JEMPUTAN ASEAN 2000" yang sama juga di Lokasinya d Selangor DE.Saya ingin sekali membenarkan ataupun Mengiyakan Cerita Penulis Blog ini berkenaan dengan CERITA GASING BerTANGAS atau berMANDIkan tu.Apa yang menarik hati di buntakkan (dipendekan) cerita, Pasukan Negeri Sabah memasuki perlawanan Seperuh Akhir berjumpa Negeri Sarawak. Edeh 2 orang pemain Gasing Negeri Sabah Sakit Hangat badingin mengelatar tanpa Sebab yang nyata, Nasib baik Pasukan Kami tu ada juga 2 orang Pemain Senior yang ada Kuluman @ Pengetahuan Ilmu Kadayan sedikit dalam masa itu ke 2 2 pemain tu dimandikan (Kami minta Limut dulu). ke 2 2 pemain tu terus baik macam ngambili tahi mata nganya baik sudah dari Demam nya. Semasa Limut tu Pahang d Jumpakan dengan Selangor.Selangor ni adalah Pesukan Kegemaran Wilayah Persekutuan yang menjadi Pengadil dlm Pertandingan itu.Pemain dari Negeri Sarawak tu bukan Calang2 pemain juga ada juga Tiup2 yang Bikin Demam Panas tu.Dalam keputusan tu Sabah dan Selangor yang berjumnpa di "FINAL". Nah sebelum Wilayah Persekutuan d Ujudkan dia adalah d bawah Negeri Selangor. Nah disini lagi Wilayah Jadi Pengadil pertandingan. Mereka menjadi Pengadil NO. 1 Pemboyok.Gasing Pasukan Negeri Sabah 4 biji masih Laga Uri dengan nyawa2 ikan Gasing Negeri Selangor Masih "Banaung" lagi derasnya 3 biji.Ketua Pasukan Saya pada masa itu Usianya dalam 53 Tahun lebih kurang memangil saya dengan bebisik.Beliau tu kata (Tak Usah d namakan laa)Kau BENAR2 MAU MENANGkah? Saya bilang mau ehh... Dan saya Mencabar dia dengan cara bersahaja "BAH...KALUAA AKAN TIA ILMU KADAYAN mu tu Ngah..Masa ni lah ko MENCUBAA akan" saya Cakap g2 pada dia. Ko tau apa yang TERJADI??? Ke 3 3 biji gasing Negeri Selangor tu TERHENTI "SUDDEN DEATH" terlentok mati sedangkan Deras pusingannya tadi satu macam.. Ko Picaya tu...!!! Nah apa macam saya tdk Percaya sedangkan masa tu saya Pengurus Gasing Negeri Sabah yg berada ditempat Gelangang.Seolah olah Peristiwa tu masih lagi terasa didapan mata dan Kepala saya eh....Mangasi jamu Kakal Ilmu Kadayan d Tahun 2000 tu.

Anak sabah
|2009-02-18 16:09:31
wah..menarik jua cerita gasing nee..tidak rugi aku membaca artikel pasal gasing ni..klu ada lagi cerita lain2 mau juga aku tahu..

No comments:

Post a Comment