Saturday, June 17, 2006

Kadayan dan Orang Bunian 5

Written by WaJiD Manis

Paradox 2: Giin dan Manusia

Pada kali ini kita melihat kemungkinan bahawa manusialah sebenarnya yang boleh mengganggu Giin dan bukan sebaliknya di dalam hubungan Giin dan manusia, jika Giin adalah golongan yang dikenali oleh orang – orang Kadayan sebagai Oang Kabanaan.

Ungkapan “dari tanah kembali kepada tanah” merupakan satu kenyataan yang tidak boleh dinafikan bagi kehidupan biasa di dunia ini. Semua organisma hidup termasuk manusia, binatang segala lulu dan kayu – kayuan terjadi dari unsur tanah, bernyawa hidup dari muda, dewasa dan tua lalu mati dan menjadi tanah semula. Tetapi, tanah sebagai unsur utama penciptaan manusia sebenarnya tidaklah selemah yang disangka walaupun semasa ia berhadapan dan berurusan dengan api yang perkasa. Perkara yang paling asas, tanah tidak memerlukan apa – apa bahantara1 untuk menjadi tanah, tidak seperti api. Sebaliknya api yang memerlukan sesuatu yang terbakar terutamanya dari unsur tanah seperti kayu kering, rumput, minyak dan sebagainya bagi membolehkan ia bertenggek dan seterusnya menjadi wujud sebagai api.

Tanah juga membentuk struktur jasad, sesuatu yang tidak dimiliki oleh Giin. Jasad ini amat berguna sebagai acuan zahir bagi menjamin kelangsungan baka kehidupan yang bertali temali sehingga ke akhir zaman dengan kuasa Allah SWT. Penyatuan jasad bapa dan ibu pula adalah wajib berlaku sebagai bahantara untuk menyalin paduan diri mereka ke lembaga baru. Penyatuan ini membentuk lembaga yang menjadi “rumah” kepada diri baru iaitu anak mereka, seterusnya membentuk rantaian anak demi anak yang dinamakan keturunan. Perkara ini adalah sunatullah atau hukum alam yang wajib ada di sepanjang zaman.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hantu UiTM? Ia dikatakan diambil oleh pelajar UiTM Shah Alam menggunakan kamera yang boleh mengambil gambar dalam gelap dan hanya memerlukan bantuan sedikit cahaya. Sepatutnya ada tiga orang yang cuba bergambar. Ketika gambar diambil tiada siapa melainkan ketiga-tiga mereka itu tetapi setelah gambar siap dicuci terdapat lembaga berwarna putih yang merupakan lembaga seorang wanita sedang berdiri yang mengakibatkan gambar ketiga-tiga mereka tidak kelihatan. Apa yang jelas dalam gambar tersebut adalah lembaga wanita yang seperti memegang sesuatu dan ada yang mengatakan ia mendukung bayi.


http://www.geocities.com/muzzafar/hantuitm.html
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Kecuali Nabi Adam AS, Nabi Isa AS dan Siti Hawa, proses salin menyalin manusia memerlukan kehadiran jasad kedua – belah pihak iaitu jasad ibu dan jasad bapa. Jasad zahir meliputi tubuh badan dan anggota kelamin sehinggalah jasad di dalam bentuk cecair yang dikenali sebagai air mani bapa dan ovari [telur] ibu. Kepincangan tentu timbul di dalam kelangsungan proses ini jika hanya satu pihak yang berjasad manakala yang satu lagi tidak. Di dalam soal ini jika Giin adalah Oang Kabanaan seperti yang dikenali oleh orang – orang Kadayan, mereka perlu berjasad untuk membolehkan jasad mereka disalin bersama – sama jasad manusia ke dalam jasad baharu, iaitu anak mereka. Tanpa jasad perkara ini tidak mungkin berlaku samada di dalam bentuk manusia beranak kan Giin dan sama ada Giin beranakkan manusia.

Di dalam hal yang lain, apabila Allah SWT berfirman di dalam Al-Quran menyatakan bahawa manusia dijadikan khalifah di mukabumi ini, ianya bukanlah suatu mainan mahupun satu pernyataan yang sia – sia. Malah Dia yang Maha Kuasa tentunya telah mengambilkira kemampuan manusia untuk mempertahankan diri mereka hatta apabila berhadapan dengan Giin sekalipun. Sebagai khalifah manusia diciptakan bukan dari unsur tanah semata – mata tetapi juga mengandungi unsur air, angin dan API. Jadi, adanya unsur api mensetarakan wujud manusia dengan wujud Giin. Akan tetapi kejadian manusia adalahlebih lengkap kerana selain dari mempunyai unsur api, manusia juga mempunyai tiga lagi unsur tambahan berbanding dengan Giin.

Oleh yang demikian, manusia sebenarnya boleh mengatasi Giin. Di dalam Al-Quran dinyatakan kisah Nabi Sulaiman bahawa manusia mengatasi kemampuan Giin di dalam tugas mengambil takhta Ratu Saba’ di mana seorang yang berilmu berupaya mengambil takhta berkenaan sebelum mata sempat berkelip, mengatasi kemampuan segala Giin yang hadir ketika itu.

Jika Oang Kabanaan itu merupakan Giin, Adakah kita manusia kadayan yang sebenarnya yang memasuki alam mereka? Manusia [kita] Kadayan yang memiliki keistimewaan samaada secara belajar atau kerana kelebihan semulajadi akan berupaya menggunakan unsur api di dalam diri untuk berkomunikasi, bersahabat, bersosial, berkahwin dan beranak di alam Giin, bukan sebaliknya. Jika ini berlaku, ia menjelaskan kita keadaan kenapa proses gangguan Oang Kabanaan berlaku pada manusia. Mereka yang terganggu adalah kerana keupayaan sendiri yang belum cukup atau memiliki ilmu yang belum “masak”!

Bersambung ke Siri 6.
--------------------------------

Nota Kaki


1Medium, bahan yang menjadi perantara membolehkan sesuatu itu melakukan sesuatu. Contohnya, api memerlukan minyak sebagai bahantara bagi membolehkan ia menyala.

--------------------------------

Peringatan: Pendapat pengarang di dalam artikel ini dan mana – mana artikel di laman web ini tidak melambangkan pendirian rasmi kadayanuniverse.com. Oleh itu budibicara para pembaca adalah diperlukan untuk menilai sendiri setiap kandungan artikel yang dipaparkan di dalam laman web ini. Terutama di dalam soal norma – norma sosial, metafizik, fekah, tassauf, kesufian, kebatinan dan seumpamanya, pendirian kadayanuniverse.com bersandar kepada fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah mengikut persepsi Mahzab Syafie yang diamalkan di Malaysia. Paparan artikel adalah berdasarkan pandangan peribadi penulis mengenai elemen - elemen yang ada di dalam lingkungan masyarakat Kadayan di tempat – tempat tertentu sahaja dan; mungkin TIADA pada masyarakat Kadayan di tempat lain. Artikel ini dibuat dengan tujuan baik [on good faith] dan kadayanuniverse.com adalah platform untuk para penulis untuk menyalurkan ide mereka secara bebas selari dengan semangat dunia terbuka internet. Kadayanuniverse.com menyiarkannya dengan kepercayaan ia dibuat tanpa tujuan untuk mempersendakan sesiapa atau mengaitkan orang Kadayan dan mana-mana kaum di Malaysia dengan kemunduran dan kebodohan.

No comments:

Post a Comment