Monday, May 12, 2008

Kadayan Kutai KartaNegara (Kalimantan)

(itsurday.blogspot.com) Sebuah pesanan telah ditinggalkan di dalam CBox yang saya sediakan di blog itsurday yang menamakan diri beliau sebagai Sdra Doddy H Iska. Sdra Doddy mengatakan bahawa dia seorang Kadayan dari Kutai Tatanagara. Pesanan beliau boleh dilihat di dalam CBox dan Sdra Doddy cuma menggunakan sepatah perkataan Kadayan iaitu “daie” yang bermaksud dari ...

...

Saya juga mengalu-alukan sekiranya ada Kadayan-Kadayan dari Kutai, Brau, Kelteng dan tempat-tempat lain di Kalimantan yang melawat blog ini, supaya meninggalkan pesanan atau membuat komen di dalam posting-posting yang terdapat di dalam blog ini.

Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Sdra Doddy H Iska yang telah memberi saya sedikit maklumat yang sebelum ini cuma seperti hayalan saya sahaja.


Comments


adipratama - UP:Pendapat Edward Parnell men |2008-05-19 17:14:48
Beberapa tahun dahulu saya pernah mengetengahkan pendapat Edward Parnell mengenai asal-usul bangsa Kedayan. Beliau di dalm aikelnya yang bertajuk THE NAME KEDAYAN DAYAK AND TANJONG DATO menceritakan megenai yang orang Kedayan ini berasal dari negeri Banjar. Mereka dikatakn meupakan keturunan pengiring Datuk Adi Patih seorang putera besar negeri Banjar.

No comments:

Post a Comment